Tuesday, November 25, 2008

TUGASAN....

Assalamualaikum......

Aku pung kene tag gak..buat camni ke…iye le kot..nih jawapan ikhlas aku…


THREE NAMES THAT FRIEND CALL YOU
1. edy-bdk kg aku pangil..jiran2 aku kat koyan.
2. puyeen@landak – waktu kat Batu Talam SMA Al-Falah...
3. madi…nama biasa orang pangil sampai hari nih oleh kawan2….aku tambah 1 lagi..mak ayah + mak sedara n pak sedara pangil aku adi je…. He he…


THREE MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE
1. 8.4.1976
2. 12.01.1979
3. 4.6.2004 – tarikh nikah….

THREE WAYS TO BE HAPPY
1. Layan anak aku…aku jadi raksaksa.. dia biasa la..ultramen…nak jadi hero sokmo dia…
2. Layan kebun kat keliling rumah……
3. layan internet kat rumah…akukan ada broadband..he he he…..

THREE OF YOUR FAVORITE SONGS AS OF NOW
1. asal pasang aku layan je….tak kira lagu mende pun…
2. lagu2 arab waktu aku duk Jordan dulu…teringat zaman tu….
3. lagu2 yang meletop waktu tahun 1995…hujung2 tahun dah..lagu mende tah..aris ariwatan nyayi…..

THREE PERSON YOU MISS FROM YOUR PAST
1. Pensyarah yang jadi supervisor aku waktu buat final year punya projek…Dr Zainal Abidin Al-Badhowi…orang Sudan
2. Ustaz lama aku kat Batu Talam….
3. Sahabat2 yang pernah kerja sekali kat KSP pekan..yang selalu g kuar makan nasi lemak..tongkat ali cni…mee goreng telor mata…

THREE GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE

1. Duit arr….
2. Asal bende berharga..dan tak susahkan aku bila aku terima….
3. Komen membina dari orang yang aku boleh komen…kalau orang cakap tak serupa bikin nak komen aku..aku dengor je la..

THREE OF YOUR FAVORITE
1- Naik motor pusing2 taman time2 petang.

2- bawak keluarga aku jalan2 pusing2 kawasan perumahan..tengok rumah lawa2…tengok je la nak buat tak mampu…..

3- memasak kot…

HOBBIES
1. Memasak

2. Bekebun….orang kampong…

THREE PLACES YOU WANT TO GO FOR VACATION
1. Ronda2. seluruh Malaysia….

2. Mekah dan Madinah….
3. nak gak g Europe..tapiii…….

THREE FAVORITE CARTOON/ANIME CHARACTER
1. Tom N Jery

2. Ben 10 – layan akan aku je nih…

3. Doremon-anak aku nye keje la nih....

THREE MALLS YOU USUALLY GO TO
1. Tak de minat sangat….biasa aku g pun layan bini aku je…

2. Giant aku suka gak...sebab ada tempat budak main..anak2 aku main..aku tengok gelagat....bini aku g shoping kalau anak aku duk main lagi....

3. Kuantan Parade....sebab tak ramai orang dah sekang nih....

THREE FAVORITE DRINKS
1. Tea O nipis giler. 2. Sirap 3. Air Hi-O

THREE THINGS FOUND IN YOUR BAG
Tak bawak beg gak..bawak dompet je….dalam poket ada tepon bimbit…tu je…

THREE FAVORITE COLOURS


1. Putih
2. Kaler gelap2…
3. seme ok kot..asal sesuai ngan seluar dah….asal wife aku beli….

TOP THREE FOODS YOU LOVE SO MUCH
1. Roti canai….
2. Mee goreng mamak,
3. Laksa

TOP THREE 'THINGS' SPECIAL TO YOU
1. semua menda yang baik orang buat kat aku…..

2. Bila anak aku kata 'me-a-cih ayah'...

TOP THREE ATTITUDES YOU LIKE
Tanya kawan2 yang rapat ngan aku….

TOP THREE FACES YOU LIKE
1. Mak Ayah aku..
2. Wife & anak2 aku…
3. Sahabat2 yang tak serabut kepala….walaupun muka serabut..sebab dia akan menenangkan kepala aku semula….

THREE THINGS YOU'LL BE DOING TOMORROW
1. Makan & Minum

2. Layan internet…
3. Rehat2 sambil layan anak aku yang tak reti aku tengah penat balik dari kerja….

TOP THREE WHY YOU ARE BUSY AT THIS TIME
1. Pendaftaran pelajar baru.
2. laksana perintah bos2 aku…

3. Layan karenah anak2….



siappppp keje aku dah.......

MATI SYAHID

Mati berlaku apabila roh terpisah daripada jasad, maka jasad diuruskan oleh orang lain bagi urusan mandi, kafan dan mengkebumikan jenazah. Setiap makhluk Allah s.w.t termasuk malaikat izrail akan mati, yang kekal hanya Allah s.w.t sahaja.

Umumnya mati terbahagi kepada 2, iaitu mati biasa dan mati syahid. Apa yang hendak dibincangkan adalah berkaitan dengan mati syahid.

mati syahid pula terbahagi kepada 3 iaitu 1. syahid dunia dan akhirat. 2. syahid dunia sahaja 3. syahid akhirat sahaja.

1. syahid dunia dan akhirat adalah syahid yang terjadi kepada pejuang-pejuang Islam yang berjuang kerana Allah s.w.t dan mati mereka jua adalah kerana Allah s.w.t. Syahid jenis ini berlaku dalam keadaan peperangan antara Islam dan Kafir.. kebiasaannya jenazah tidak dimandikan, sebaliknya akan dikafankan bersama pakaiaannya.

2. syahid dunia sahaja. keadaan ini terjadi kepada pejuang2 Islam yang mati dalam medan peperangan, kelihatan mereka memperjuangkan agama Allah s.w.t tapi rupa2nya kerana bangsa mereka atau ingin menjadi wira. Hal ini hanya diketahui oleh Allah s.wt dan rasul nya...Pernah terjadi dalam peperangan Islam, jika tidak silap peperangan Badar, sampai dia satu jenazah, Rasulullah s.w.t menguis2 dengan kakinya mayat tersebut, lalu sahabat tanya mengapa baginda melakukan demikian, lalu Rasulullah s.a.w menjawab, dia bukan mati syahid tetapi kerana ingin menunjukkan kelakiannya.....

3. syahid dunia. Syahid dunia bermaksud mereka akan mendapat balasan diakhirat sepertimana orang mati syahid disebabkan peperangan. bezanya di dunia ini mereka akan dimandikan, dikafankan , disembahyangkan kemudian di kebumikan. syahdi jenis ini telah disebut di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh abu Hurairah r.a : Rasulullah s.a.w bersabda, terdapat 5 golongan yang mati syahid : 1. mati kerana penyakit taun, 2. mati kerana sakit di dalam perut, 3. mati kerana lemas, 4. mati kerana runtuhan atau kemalangan, 5. mati kerana berjuang dijalan Allah s.w.t...mati kerana sakit dalam perut termasuk juga mati ketiga bersalin...terdapat hadis lain menceritakan bahawa mati terbakar juga merupakan mati syahid.

walau bagaimana pun, hak mutlak bagi mengenalpasti siapa yang syahid atau tidak adalah hak Allah s.w.t. Manusia hanya menilai berdasrkan apa yang dilihat sahaja. sebaik-baiknya hendaklah sentiasa menilai positif kepada sesiapa pun......

PERANG MENURUT ISLAM


Islam adalah agama yang menentang keganasan termasuk peperangan, namun begitu pihak media Barat yang diperalatkan oleh golongan yang mahu menggambarkan imej buruk Islam sering menghubungkan perjuangan Islam yang suci atau jihad dengan keganasan dan pembunuhan seperti yang dilakukan oleh tentera Hamas dan Taliban kononnnya. Menurut sebahagian fahaman songsang yang dicipta oleh musuh Islam, peperangan dikenali sebagai Jihad, jika diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai holy war atau peperangan suci seperti mana yang sedang disebarkan oleh pendakwah-pendakwah kristian pada masa ini.

Terjemahan ini memberikan kefahaman yang jelas bahawa Islam adalah ditegakkan dengan mata pedang dan dikembangkan dengan peperangan. Apabila di sebut ’perang’ tentulah merupakan tindakan membunuh dan menyerang, menawan musuh dan mengambil tindakan keras kepada sesiapa sahaja yang menentangnya.

Orang Islam sendiri, kerana kekurangan pengetahuan dan tanpa menyedari konsep sebenarnya jihad, sering juga memberikan pentafsiran kepada jihad itu sebagai perang sabil, iaitu perang kerana jalan Allah, fi sabilillah, dalam pengertian bahawa jihad itu adalah tindakan mengangkat senjata menentang musuh yang melibatkan pertumpahan darah. ss

Sebenarnya di dalam kitab suci al-Quran tidak disebut sesuatu yang boleh diterjemahkan sebagai holy war iaitu satu tindakan Islam untuk menyerang musuh atau menceroboh orang lain. Jihad tidak boleh diterjemahkan sebagai peperangan dalam konsep hanya mengangkat senjata dan menggunakan kekerasan untuk memerangi orang lain seperti yang dilakukan oleh Amerika Syarikat ketika menyerang negara Afghanistan, atau pencerobohan Israel ke atas rakyat Palestin.

Jihad menurut Islam ialah perjuangan dan tindakan bersungguh-sungguh yang dilakukan oleh orang Islam sejajar dengan ajaran Allah s.w.t. bagi menentang hawa nafsu di dalam dan di luar dirinya, mempertahankan diri, harta benda, maruah, keluarga dan negaranya daripada serangan dan pencabulan musuh.

Seorang Islam mestilah berjuang untuk mempertahankan kehormatannya dengan beberapa cara yang tertentu, iaitu sama ada dengan harta benda, ilmu dan kebijaksanaannya, kuasa dan jiwanya sendiri. Maka dalam konteks ini jihad tidak memberi sebarang pengertian yang membolehkan seorang Islam menyerang dan menceroboh orang lain yang tidak menyerang atau menceroboh haknya.

Di dalam al-Quran terdapat istilah yang menunjukkan makna peperangan, iaitu al-qatl atau al-qital. Beberapa ayat al-Quran di bawah menjelaskan tentang tindakan peperangan ini:

Dan perangilah pada jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang melampaui batas. (Al-Baqarah, ayat 190)

Dan perangilah mereka itu sehingga tidak ada fitnah lagi, dan (sehingga) agama itu hanya untuk Allah belaka. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu) maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang zalim. (Al-Baqarah, ayat 193)

Ayat-ayat ini menjelaskan tentang waktu dan bentuk peperangan yang boleh dilakukan oleh orang Islam iaitu sebagai tindak balas kepada musuh-musuh yang menyerang dan memerangi mereka, maka dalam keadaan ini orang Islam haruslah bertindak mempertahankan diri mereka dengan melakukan tindak balas yang sewajarnya.

Namun begitu Allah s.w.t. mengingatkan supaya dalam bertindak mempertahankan diri itu orang Islam tidak seharusnya melampaui batasan yang sewajarnya. Dalam hal ini, Islam mengutamakan tindakan yang adil dan mengutamakan sifat mulia dan beretika dalam melindungi hak manusia dan kehormatan moral mereka. Dengan itu Islam juga menyeru pihak musuh supaya menjaga hal yang sama ketika berlaku persengketaan, sebab itulah ditegaskan bahawa hak agama Allah itu sendiri mestilah dihormati dan dijaga dengan sebaik-baiknya.

Dari sudut yang lain, Islam juga meletakkan garis panduan yang baik tentang kewajipan mempertahankan diri dan membalas tindakan dan pencerobohan musuh. Strategi Islam ialah menjaga keselamatan dan keamanan, di samping mencari perdamaian dengan musuh. Allah s.w.t. menjelaskan tentang sempadan-sempadan yang seharusnya dipelihara oleh orang Islam ketika menghadapi pencerobohan musuh, iaitu di dalam firman-Nya: Barang siapa yang menyerang kamu, maka seranglah ia, yang seimbang serangannya terhadap kamu. Bertakwalah kepada Allah, dan ketahuilah bahawa Allah berserta dengan orang-orang yang bertakwa. (Al-Baqarah, ayat 194)

Namun begitu dalam keadaan yang tertentu, iaitu ketika musuh telah bertindak ganas, seperti yang berlaku kepada Rasulullah s.a.w. ketika Baginda menghadapi pencerobohan yang menyeluruh daripada kaum musyrikin yang ingin membinasakan orang Islam dan agama Allah dengan serangan yang berlarutan dan tidak lagi berperikemanusiaan, maka Allah s.w.t. membenarkan orang Islam bertindak balas dengan menyeluruh juga seperti yang diterangkan oleh ayat yang berikut:

Dan bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpa mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka mengusir kamu (Mekah).

Ayat ini menjelaskan bahawa orang musyrikin Mekah telah bertindak di luar batasan perikemanusiaan dengan mengusir orang Islam dari tanah tumpah darah mereka dan bertindak sewenang-wenangnya membunuh orang Islam. Dalam keadaan ini orang Islam harus membunuh mereka dan mengusir mereka dalam proses menegakkan keadilan dan mempertahankan diri dan negara mereka.

Bagaimanapun dalam al-Quran terdapat beberapa ajaran yang berikut yang harus dipatuhi, iaitu:

(1) Sekiranya pihak musuh ingin berdamai, maka orang Islam hendaklah bersedia untuk berdamai.

(2) Peperangan dibenarkan kepada orang Islam kerana mereka telah dizalimi.

(3) Dalam peperangan, orang Islam haruslah memelihara etika dan adab peperangan, iaitu tidak mencabuli tempat-tempat suci agama, orang yang beribadat dan sebagainya.

(4) Tawanan perang haruslah dilayan dengan baik:

Dan jika seorang di antara orang musyrikin itu meminta perlindungan kepadamu, maka lindungilah ia, supaya ia sempat mendengar firman Allah, kemudian hantarkanlah ia ke tempat yang aman baginya. Demikian itu disebabkan mereka kaum yang tidak mengetahui. (At-Taubah, ayat 6)

Secara ringkasnya, orang Islam dan bukan Islam haruslah memahami konsep jihad dan peperangan ini mengikut perspektif Islam yang sebenarnya, supaya kedua-dua golongan tidak menyalahertikan konsep jihad dan perang mengikut kefahaman masing-masing yang tidak bersandarkan ilmu pengetahuan dan konteks sejarah serta tamadun agama ini.

Kalau dilihat dari perspektif Islam yang sebenarnya, maka kuasa-kuasa besar dan negara-negara maju, merupakan para penceroboh yang besar dalam peperangan dan serangan yang berlaku pada hari ini, kerana serangan dan peperangan yang dilakukan amatlah mencabuli hak asasi dan kehormatan manusia sejagat. Bukanlah jihad yang disalahertikan itu.

Jika ditanya adakah fenomena meletupkan diri, bagi tujuan menghapuskan musuh Allah s.w.t merupakan jihat ?. bagi menjawab persoalan ini, perlu dirujuk kepada beberapa keadaan , jika ianya berlaku di tengah-tengah askar Israil atau Amerika yang menyerang Islam mungkin ia adalah Syahid…jika sebaliknya hanya Allah s.w.t yang lebih mengetahuinya. Bukankan disebutkan oleh Rasulullah s.a.w dalam peristiwa Badar, terdapat lelaki yang mati kerana inginkan dilihat sebagai wira….hanya Allah s.w.t yang lebih mengetahui.