Friday, September 26, 2008

assalamualaikum w.b.t...saya 'ADL ZAHIN turut ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN kepada pengunjung blog ayah saya....doakan kami selamat sentiasa.

SELAMAT HARI RAYA


SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN DI UCAPKAN KEPADA SESIAPA YANG MENGENALI DIRI SAYA DAN KEPADA PENGUNJUNG BLOG SUAMI SAYA- DARIPADA CIKGU NIDA & 'ADI ZAHIN

SELAMAT HARI RAYA KEPADA SEMUA SAHABAT-SAHABAT, MAAF ZAHIR DAN BATIN..JEMPUN DATANG KE RUMAH YE...RAYA PERTAMA DI SG KOYAN..RAYA YANG KEDUA DI SITIAWAN...HARI AHAD BARU BALIK KE KUANTAN......DOAKAN KAMI SELAMAT SAMPAI KE KUANTAN SEMULA...

MADI & 'ADI ZAHIN

Wednesday, September 24, 2008

KHADAM2 KU

CHIEF KHADAM : FATIN

PENOLONG CHIEF KHADAM : MAS

KHADAM KANAN : WANI

gambor2 kat atas tuh adalah student practikal di Bahagian Pengurusan Rekod Pelajar & Alumni..stdent yang praktikal..sambil belajar di SHAHPUTRA..

MENU : MEE MAMAK CARAKU
BAHAN-BAHAN:
1. BAHAN NAK KENE TUMIS.
1.1 BAWANG PUTIH 2 ULAS SEDERHANA BESAR..kalau besar sangat nanti bau bawang putih..jadi tak sedap... 3 ULAS BAWANG KECIK BERSAIZ SEDERHANA....kalau nak pakai bawang besar pun ok..pakai sebiji je cukup dah....7 BATANG LADA KERING YANG DAH DIKISAR.... minyak 3 sudu besar...

2. BAHAN LAIN2.
2.1 DAGING @ AYAM DIPOTONG ATAU HIRIS ..banyak mana ayam@daging tuh LEBIH KURANG BESAR 3 JARI ORANG DEWASA je...MEE KUNING SEBUNGKUS..pastikan ada tanda halal yang disahkan.. 3 sudu besar sos cili cap apae2 pun ok....1 sudu besar sos tomato..1 sudu besar sos tiram.... TELUR AYAM 3 butir @ biji..sedikit sayuran hijau..ape2pun takpe...kalau tak pun letak toge..atau daun kucai aje lagi ok....
3. CARA BUAT..
mula2..tumis bahan 1...buh minyak dalam kuali...masukkan bawang2 dulu baru..lada ye..jangan masukkan lada dulu...nanti tak berapa nak sedap....bila dah bawang tuh bau sedap2 je..baru masukkan lada...bila lada dah masak...iaitu dah sebati ngan minyak....masukkan sos2 yang ada...dimulakan dengan sos tiram dulu..then sos cili..diikuti tomato....kacau lagi..agak2 h sebati seme bahan2 tadi..pecahkan 3 3 telur tadi....api perlahankan seketika....bila dah masuk 3 3 telur tuh...kacau..api kasik kuat sket...agak2 telur dan bertukar warna ..masukkan 2/3 dari mee yang sebungkus tadi tuh...bila masuk je..besarkan api..dan mula kacau dengan sedikit ganas...waktu kacau tuh..dengan mengunakan senduk...potong2 mee jadi pendek2....bila dah agak mee dan sebati ngan bahan2 dalam kuali tuh..perlahankan api...sambil kacau lagi...kalau nak bagi kering betul..biar lama lagi ..tapi kalau nak biar nampak macam basah2 sket...boleh angkat dah la..sebelum nak abngkat...masukkan bahan2 sayuran...jangan buh banyak jenis sayur..sejenis je cukup...bila masukkan..kacau sekali lagi....lupa 1 perkara..potong lada besar..kemudia tabur...kacau lagi......pastuh masuk dalam pingan...nak sedap lagi sediakan sedikit limau nipis..kasik perah atas mee tuh..... SIAPPPPP...


gambar nih plak..aku masak..SARDIN SELAMBA......ngan GORENG TELUR BERBAYAM...nak cube..bleh je ajo...penat dah tulis.....stop dulu......

Tuesday, September 23, 2008

MENU BERBUKA PADA 23 RAMADHAN 1429


Ini adalah masakan waktu berbuka semalam...hari selasa...kuih2 tuh aku beli aje la...tapi 2 lagi tuh aku yang buat sendiri. Yang warna merah tuh nama masakan tersebut adalah Masak Merah Di Ufuk Timur Ikan Jenerak. Yang satu lagi tuh pulak..aku masak Sup Cendawan Bertauhu Ala Suka Hati.. ke dua-dua jenis masakan ini untuk hidangan 2 orang sahaje... time berbuka biasanya aku , wife n anak2 berbuka makan nasi dan minum air buah....kos nak beli bahan2 tidak termasuk kuih adalah lbh kurang 10.00 sahaja. ikan Jenerak@Jenahak Rm 5.60...sepotong...pastu tauhu Rm 1 je..Cendawan RM 1.40..dah naik 40 sen sekang nih..tuh je la...

Resepi Masak Merah Di Ufuk Timur Ikan Jenerak : mula-mula..goreng dulu ikan jenahak tuh dengan kunyit dan garam je....ok..nih bahan2 nak buat masak merah tuh lak...BAwang putih dua ulas..yang sederhana besar..dicincang..Bawang Merah Kecik...3 ulas..dicincang halus...Sedikit halia hidup...halia hidup tuh maksudnya amik dari pokok la...bukan serbuk punya yang dah dipeket peketkan tuh...amik dua mayang je..maknanya potong nipis2 amik dua slice je...kot2 ada dok berapa nak paham...lada kering yang dah dikisar..kisar 7 tangkai pun dah ok..sebelum kisar rendam dulu...3 sudu besar sos cili...1 sudu besar sos tomato... 1 sudu besar sos tiram... tomato sebiji...lobak mereh sebiji...daun sup dalam 2 batang..nak bagi wangi je... SEKARANG cara nak masak lak...tumis dengan minyak masak..masukkan bawang putih..bawang besar..halia..api kasik sederhana..kalau cekap..besar pun takpe...janji tangan kene kacau kuali tuh..bila dan naik sedap2 je bau...masukkan lada kering yang dah dikisar tadi...biar dia sampai masak...nak tau masak ke dak..minyak tuh sebati dengan lada tadi tu..api seerhana je....bila dah sebati&serasi...masukkan sos-sos tadi...then tambah air sket..kalau nak nampak berkuah sket..buh banyak sket air tuh....biar dia mendidih..masukkan lobak sahaja..tomato takyah lagi......masuk garam sket @ sesedap rasa..bila dah nampak kepekatan dah kuah dia tuh....tutup api....masukkan tomato...gaul dengan kuah....masukkan ikan yang dah digorengkan tadi juga...gaul kasi sebati...bila dah nampak ok je...potong daun sup tadi....tabur atasnye......SIAPPPPP.....bleh dah nak makan......

nih pula... Resepi Sup CEndawan Bertauhu Ala Suka Hati.....masa nak siapkan masak...dalam 15 minit je...Bahan-bahan.... untuk tumis..macam biasa....bawang merah...bawang putih...halia 2 slice... tauhu potong 4....cedawan ....telur putih...tepung jagung sesudu sederhana.....ayam potong2 halus je..amik isi je..sebab nak dapat dianye air je.....Cara nak buat...... Tumis dulu bahan tumisan tadi tuh.....biar seketika sehingga naik bau sedap....bila sedap tuh..masukkan ayam2 tadi tuh....api sederhana...bila kelihatam potongan2 ayam tadi bewarna putih dan air ayam pun dah ada..masukkan tauhu....dan biar seketika......sambil2 tuh...balik2kan tauhu tuh gak...takut terhangit ke ape ke....bila dan ok...masukkan air dalam 2 gelas....biar air mengelegak....bila mengelegak..masukkan cendawan tadi....kacau pelan2....biar jap....kejap je...2 minit atau kurang...masukkan telur putih pulak...sebiji ke dua biji..telur putih sahaja..telur merah tak mau..nanti hanyir....bila telur tuh dah masak..dia nampak putih-putih macam dalam gambo tuh la...last sekali masukkan tepung jagung..tepun tuh bancuh dengan air dulu baru masuk dalam sup tuh..guna sedikit je air..tuang dalam sup.kacau...maka dia akan kelihatan pekat2 sedikit...untuk sedap dihirup......opsss.....garam jangan lupa ka.....masakan aku tak guna perasa tiruan...seme ori nye.....selamat mencuba.....sahur nanti aku aku akan masak mee mamak caraku.....

Sunday, September 21, 2008

Sudah berapa juzuk al-Quran dibaca Ramadhan ini....

Masihkah kita mengunjungi masjid atau surau di saat penghujung Ramadhan ini...

Berapa banyakkah kita bersedekah di Ramadhan ini.....

Bertaraweh lagi kah kita kala ini...

Wednesday, September 17, 2008

PUDING JAGUNG SIMPLE

Penah buat puding tak...resepi nih senang gile kalau sesiapa nak belajo...nih yang biasa aku buat..aku ajor dah anak buah aku buat...memang jadi..bukan takat jadi je...memang sedap..laki dia kata la....cara2nye ialah.....mula2 sediakan bahan2 nye ok iaitu...tepung kasted...jagung tin tak kira le jenis krim atau biji2 tuh..jangan beli yang pucuk jagung dah....satu tin susu manis cap ape2 pun tak pe.....air secukupnye....

mula2 susu tadi tuh dibancuh supaya menjadi air susu..kasik manis lebih pun takpe..nak sedap kene kasi susu lebih la...bila dah bancuh..masukkan tepung kastad tadi dan kacau sehingga sebati...kalau nak biar puding tuh lembik2 ala-ala sedap je dihirup..kurangkan tepung..tapi kalau nak kasi keras macam dalam gambar atas tuh..bubuh banyak pun takpe...bila dah masukkan kastad dalam susu..kacau sehingga sebati..bila dah sebati..masukkan pula jagung tadi tuh..kemuan kacau lagi...bila dah sebati...letakkan atas api yang tahap kepanasannya sederhana...dan kacau....jangan berhenti kachau puding tersebut sehingga dia menjadi pejal....maknanye..kene kacau sentiasa la..bukan lama pun..paling lama 30 minit je...bila dah nampak macam dah pejal...bleh tutup api...then pindahkan puding tersebut ke dalam acuan....biar sejuk..bleh makan.....Cuba jangan tak Cuba....

POPIA ARAB


Penah dego popia arab dak...aku pun tak penah dego..tp aku dah buat dah..sedap gak...cara dia senang je...mula2..cari bahannye..bahan2nye ialah...bunga kubis...terung panjang...kentang..bunga kubis tuh...kerat ikut batang2 nye..dia akan kelihatan menarik & comel...manakala kentang n terung tuh..potong macam kentang goreng tuh....setelah ketiga2 bahan tuh dipotong...gaulkan dengan garam sket...kemudian goreng dalam minyak yang banyak....bila dah goreng....asing kan ketepi....cari pula kulit popia..atau buat sendiri....sapu kat kat atas dia mayonis yang dicampur dengan sos cili....amik ketiga2 bahan tadi..susun elok2 dan kasik muat supaya senang digulung....kalau nak tambah bahan lagi pun bulih..biasanya aku akan masukkan salat tomato ngan timun yang dipotong dadu..then gulung...nak kasik power lagi..soreng isi ayam..dan masuk kan jugak dalam gulugan tadi....pastu bleh goreng..atau makan je terus...mesti kenyang punya.....SELAMAT MENCUBA.....

Tuesday, September 16, 2008

Monday, September 8, 2008


mencari LAILATUL QADR

Tuesday, September 2, 2008

SOLAT TARAWIKH

Hadis Aisyah r.a:
Diriwayatkan daripada Abu Salamah bin Abdul Rahman katanya: Sesungguhnya dia bertanya kepada Aisyah: Bagaimanakah sembahyang Rasulullah s.a.w pada bulan Ramadan? Aisyah menjawab: Rasulullah s.a.w tidak menambah bilangan rakaat sembahyangnya lebih dari sebelas rakaat samada pada bulan Ramadan ataupun pada bulan-bulan lain. Baginda mendirikan sembahyang sebanyak empat rakaat dan janganlah kamu bertanya mengenai kesempurnaannya serta tempoh masanya. Kemudian baginda mendirikan sembahyang sebanyak empat rakaat lagi. Janganlah kamu bertanya mengenai kesempurnaannya dan tempoh masanya, seterusnya baginda mendirikan lagi sembahyangnya sebanyak tiga rakaat. Aisyah menceritakan bahawa dia telah bertanya Rasulullah: Wahai Rasulullah! Adakah kamu tidur sebelum kamu mendirikan sembahyang Witir? Baginda menjawab dengan bersabda: Wahai Aisyah, sesungguhnya kedua mataku tidur tetapi hatiku tetap sedar

BANYAKKAN BERSEDEKAH DIBULAN RAMADHAN

Hadis Ibnu Abbas r.a katanya:
Rasulullah s.a.w adalah Seorang yang paling dermawan dalam hal-hal kebaikan. Baginda lebih dermawan lagi pada bulan Ramadan. Sesungguhnya Malaikat Jibril a.s telah bertemu dengan baginda setiap tahun pada bulan Ramadan sehingga berakhir Ramadan. Rasulullah s.a.w membaca Al-Quran di hadapannya. Apabila Rasulullah s.a.w bertemu dengan Malaikat Jibril, maka baginda adalah orang yang paling dermawan dalam hal-hal kebaikan melebihi angin kencang yang diutuskan

UMRAH DI BULAN RAMADHAN

Hadis Ibnu Abbas r.a:
Rasulullah s.a.w pernah bertanya kepada seorang wanita dari kaum Ansar tetapi aku terlupa nama wanita tersebut sebagaimana yang diberitahu oleh Ibnu Abbas. Baginda bersabda: Apakah yang menghalang kamu dari mengerjakan ibadat Haji bersamaku? Wanita itu menjawab: Sebenarnya tidak ada halangan bagi kami, cuma kami hanya mempunyai dua ekor unta. Suami dan anakku telah pergi mengerjakan Haji dengan seekor unta. Tinggallah kepada kami seekor unta untuk mengangkat air. Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan pergilah mengerjakan Umrah kerana mengerjakan Umrah pada bulan tersebut pahalanya sama dengan mengerjakan Haji
Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Carilah Lailatulqadar pada sepuluh hari yang terakhir di bulan Ramadan

MENCARI LAILATUL QADR

Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a:
Rasulullah s.a.w pernah beriktikaf iaitu berada di dalam masjid selama sepuluh hari pada pertengahan bulan Ramadan. Selepas berlalu malam yang kedua puluh dan memasuki hari atau malam yang kedua puluh satu baginda pulang ke rumahnya. Para sahabat yang beriktikaf bersama-sama baginda juga turut pulang. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda di bulan Ramadan yang sama dan waktu yang sama di mana baginda pulang ke rumah, setelah menyuruh atau mengajak mereka supaya selalu tabah terhadap kehendak Allah dengan sabdanya: Aku telah beriktikaf selama sepuluh hari dan kemudian aku lanjutkan selama sepuluh hari yang berikutnya. Oleh itu sesiapa yang ingin melanjutkan iktikaf bersamaku, tetaplah berada di tempat iktikafnya. Aku telah bermimpi melihat Lailatulqadar tetapi aku terlupa waktunya. Carilah ia dalam sepuluh hari ganjil yang terakhir. Pada waktu itulah aku melihat aku sedang sujud pada air dan tanah. Abu Said Al-Khudriy r.a berkata: Kami dibasahi hujan pada malam hari yang kedua puluh satu. Masjid telah basah, begitu juga dengan tempat sembahyang Rasulullah s.a.w. Aku melihat ke arah baginda setelah selesai mendirikan sembahyang Subuh. Wajah baginda basah terkena lumpur dan air.
Hadis Sayidina Umar bin Al-Khattab r.a katanya:
Dua hari ini dilarang oleh Rasulullah s.a.w dari berpuasa. Hari kamu berbuka dari puasa kamu iaitu puasa Ramadan dan satu lagi pada hari kamu makan setelah mengerjakan ibadat Haji
Hadis Anas r.a:
Diriwayatkan daripada Humaid r.a katanya: Anas r.a pernah ditanya tentang berpuasa sewaktu musafir di bulan Ramadan. Katanya: Kami pernah musafir bersama Rasulullah s.a.w di bulan Ramadan. Orang yang berpuasa tidak mencela orang yang berbuka dan sebaliknya orang yang berbuka tidak mencela orang yang berpuasa
Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Seorang lelaki datang menemui Rasulullah s.a.w lalu berkata: Binasalah aku wahai Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w bertanya: Apakah yang telah membinasakanmu? Lelaki itu menjawab: Aku telah bersetubuh dengan isteriku pada siang hari di bulan Ramadan. Rasulullah s.a.w bertanya: Mampukah kamu memerdekakan seorang hamba? Lelaki itu menjawab: Tidak. Rasulullah s.a.w bertanya: Mampukah kamu berpuasa selama dua bulan berturut-turut? Lelaki itu menjawab: Tidak. Rasulullah s.a.w bertanya lagi: Mampukah kamu memberi makan kepada enam puluh orang fakir miskin? Lelaki itu menjawab: Tidak. Kemudian duduk. Rasulullah s.a.w kemudiannya memberikan kepadanya suatu bekas yang berisi kurma lalu bersabda: Sedekahkanlah ini. Lelaki tadi berkata: Tentunya kepada orang yang paling miskin di antara kami. Tiada lagi di kalangan kami di Madinah ini yang lebih memerlukan dari keluarga kami. Mendengar ucapan lelaki itu Rasulullah s.a.w tersenyum sehingga kelihatan sebahagian giginya. Kemudian baginda bersabda: Pulanglah dan berilah kepada keluargamu sendiri

KELEBIHAN RAMADHAN

Hadis Abu Hurairah r.a:
Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu


ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN REDHA-NYA DALAM KETAATAN HAMBA TERHADAP-NYA.

ALLAH SW.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN KEMURKAAN-NYA DI DALAM SETIAP KEMAKSIATAN TERHADAP-NYA.

ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN NAMA-NYA DI DALAM KITAB-NYA AL-QURAN.

ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN LAILATUL QADR DI MALAM HARI DI BULAN RAMADHAN

ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN HARI TERJADINYA KIAMAT DI DALAM HARI-HARI YANG KITA LALUI.

ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN SOLAT YANG PALING UTAMA DI DALAM SOLAT-SOLAT TERHADAP-NYA.