Monday, September 19, 2011

MUSIM DEMAM GAMAKNYER

'amr zahin muhammad (5 bulan)

'adl zahin muhammad ( 3tahun )

dah masuk hari ke 3 2 anak teman nih demam..anak2 demam memang berisiko kalau tak jaga betul2. biasa kalau demam kebah. demam kebah n tak terlalu panas. teman akan hantar ke taska je klu hari bekerja. tapi demam kali nih berbeza sikit. mungkin klu org2 tua2 kata 'demam nak besar'. anak demam adl siap mengerang2 time tido. terpaksa bawak mandi jam 245 pagi sbb terlalu panas. bahaya kalau panas sangat takut jadi sawan. .muhammad pun demam kali nih suhu agak panas tak macam biasa. tido kene bagi pakai pampers jer. malam kadang2 teman bukak baju dia bagi sejuk. biasanya kalau dalam 4 hati tak baik mmg akan bawak gi klinik. taku penyakit lain plak.

penah sekali member teman tanya kenapa bagi mandi kalau panas nanti panas badan terbantut nak keluar. petua nih teman jumpa dalam hadis. rasullah s.a.w ada sebut: demam ini adalah sebisan api neraka, sejukkan dengan air...riwayat mana teman tak ingat. so kaedah tuh la teman amalkan sampai hari nih kalau anak panas sangat. tp ubat tetap teman bagi.sebagai ikhtiar.alhamdulillah mmg ade hasil kalau badan anak terlalu panas.

inilah barang kali dilema kalau suami isteri bekerja. kalau jadi cam gi time2 hari bekerja. jadi serba salah. kene gak apply cuti. kalau time dua2 ade perkara penting camner..so bersyukur banyak2 bila dapat majikan yang bagus2 nih.

Sunday, September 18, 2011

BILA AYAM BELA KUCING

video

pelik tapi benar. kisah ini betul2 terjadi pada ayam peliharaan mak teman di kg. balik raya baru2 nih. teman lepak2 dibelakang rumah sambil menikmati kehijauan pepohon buah-buahan. tetiba teman nampak sekor kocung duk ikut je bontot bapak ayam kat reban mak teman. mula2 teman tak perasan sangat yang kucing tuh selalu ikut ayam. ingat kebetulan sahaja. setelah diperhati hampir berminit2. mmg sah kucing tuh ikut bapak ayam. teman tanya ayah teman kenapa kucing tuh ikut ayam. ayah teman citer kacik2 dulu. bapak ayam tuh bela kucing tuh. oh! patutla... besar sungguh kuasa allah. ayam ngan kucing pun bleh berbaik. kita sesama islam nih lagi kene berbaik2kan.

Wednesday, September 14, 2011

Tuesday, September 6, 2011

SELAMAT BERPUASA ENAM SYAWAL

sapa2 yang ade kesempatan . kelapangan. keupayaan. mari sama2 puasa sunat 6 di bulan syawal. mafhuh sebuah hadis menyatakan sesiapa yang berpuasa ramadhan kemudian diikuti dengan berpuasa 6 hari di bulan syawal seolah-olah berpuasa selama 1 tahun.

kalau mampu buat berterusan 6 hari berturut lagi bagus. namun kalau tak mampu carilah 6 hari untuk berpuasa di bulan syawal ini.