Saturday, May 23, 2009

SIMPLE MAGIC BY ALONG N AMIN [ ANAK IMADUDDIN ]

video nih magik anak2 imad buat kat aku...he he he.. dilakukan setelah habis mengaji di rumah aku le...aku dah belajo camne dia buat...maknanye derang tuh guru aku dah la dalam bab magik tu..bleh guna time nak ceramah motivasi 29 mei nih...he he he...

MARI MEMEMBACA IQRA': BACAAN 'ADI ZAHIN

time dia rasa nak baca..dia akan baca la..setakat hari nih bunyi2 huruf dah banyak dia tau dah. aku dah cakap kat dia. umur 4 tahun dia wajib baca secara formal....maknanya ada lg 5 bulan nak cukup 4 tahun...tak baca akan dihukum..ngaji nih paling penting bagi aku dalam hidup dia...kalau kajian mengatakan tak boleh paksa anak belajar time kecik2 lg..nanti dia bosan bila besar...emmm....pada aku mengaji al-quran tak sama dengan bacaan lain. al-quran nih sifat dia makin lama makin sedap dipelajari...kenal huruf..kenal bunyi..tau baca..perbaiki bacaan..dah pandai baca..mengahafal..dah habis menghafal..menterjemah...mentafsir..macam2 lagi...takkan habisnye belajar al-quran nih..percaya la...kalau kira rasa kita nih dah habis belajar al-quran.. kita tak belajar sebenarnya.....lagi pun dalam hadis ada mengatakan..ajar anak solat bile umur dah masuk tujuh..tapi bila masuk tujuh baru nak pandai baca....apa dia nak baca time sembahyang..sedangkan dalam rukun solat ada bacaa...so pada aku better ajar awal...sementara bapak dia nih masih hidup...esok lusa mati...lepas dah tanggungjawab...kita merancang je...allah lebih mengetahui segalanya....

video

BELI ANAK KELI DENGAN A.REMY

a.remy memerhatikan pakcik jaga kolam membungkus ikan keli..proses memasukkan oksigen dijalankan... baju oren..a'an
satu beg plastik tuh ada 500 ekor anak ikan keli saiz 4-5 inci..besor dah tuh...sama besor keli kat umah aku yang dah dibela selama 1bulan 2 minggu....
hakem pun ada... seekor anak keli size 4-5 inci rm 0.21 sen sahaja....mmg murah...sapa nak beli....