Tuesday, October 21, 2008

DOA


Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Allah s.w.t berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak( Riwayat Muslim ).

Hadis di atas adalah berkaitan dengan doa..doa akan mudah termakbul apabila kita sentiasa mengigati Allah s.w.t..sebab tu hadis di atas dengan jelas mengatakan bahawa Allah s.w.t akan mengigati akan kita jika kita selalu mengigatinya......tapi malang nye kita nih..time terdesak baru nak ingat Allah s.w.t..dah tu guane gaya nye.....

No comments: