Saturday, October 25, 2008

SURAU HARAM ?

Surau haram dikompaun

SHAH ALAM 24 Okt. - Kerajaan negeri akan mengenakan kompaun terhadap rumah ibadat termasuk masjid dan surau yang dibina secara haram di Selangor.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr. Xavier Jayakumar (gambar) berkata, tindakan itu bertujuan bagi menyusun semula pengurusan rumah ibadat di negeri ini....


ada jugak surau haram yek..surau camne yek...ada tempat buat dadah ke dalam tuh..ada tempat orang berzina ke disediakan dalam tuh...ke jadi tempat main judi...isap dadah kot....banyak ceramah politik sgt kot..sepatutnye haramkan orang tuh je bukannye surau.....aku ingat pendatang haram je wujud..surau pun ada..nih masalah kalau yang nak bercakap tuh orang bukan Islam...nak buat penyusunan semula rumah Ibadat...kalau dah tempat mende orang buat baik..bior je la...nak runtuh watpe...suh jaga molek2 dah la...bukan tempat sembahyang je surau tuh..macam2 boleh...tempat study...tempat rehat musafir2...nak wat kenduri..nak buat pusat study..buat bilik aduan ahli politik...macam2 boleh lah..orang2 tertentu je tak berapa cerdik nak memikir surau tuh bleh wat ape...ini punca kes roboh kuil la nih....pergi la cari menda lain nak roboh kan..robohkan pusat2 maksiat kat selangor nuh lagi baguih la.....mana pemimpin Islam kat selangor nye..takkan taknak berbunyi langsung ....nih la masalah nye pemimpin Islam nih...takkan nak suruh Zulkifli Nordin je berbunyi..bersepah lagi rasanye pemimpin Islam kat Selangor nun...siap MB lagi Islam...

10 comments:

TAKBIRRR!!! said...

Allhuakbar!!!

Anonymous said...

RELAX GU...RASANYA SBLM NIPUN BYK GAK SURAU NAK DIROBOH..RASANYA BUKAN KAT SELANGOR JER..KAT TRG ADA,KAT PHG ADA....CUMA TAK MASUK BERITA JER...SURATKABOR PUN DOK ROYAK....MASA BN DULU PUN BYK GAK SURAU ROBOH...NGAPE DIAM JER...JGN BIAS GU..HEHEHHEEEE....

JGN MARE...

Sang Berfikir said...

memanglah surau tu tak haram.Rumah ibadat itu rumah yang mulia kan?
tapi yang membuat headline keluarkan statement "haram" tu ada banyak kemungkinan.salah satunya mungkin
1.kawasan yg dibina itu tanah orang.(if tuan punya tanah itu orang islam,mungkin dia halalkan pembinaan surau tu,tapi kalau tuan punya tanah beragama lain?kalau awak pun,kat tanah awak tiba2 ada gereja,awak suruh tak pihak berkuasa robohkan?fikirkan)

2.Pengambilan sumber bekalan elektrik & air yang tak berdaftar, ataupun dalam bahasa lain curi sumber orang lain.Orang cukup marah mencuri ni.Biarpun orang islam sendiri punya sumber yang surau itu gunakan, sakit juga dia nak bayar bil elektrik & air skali.

Di dunia ni, tiada benda yang boleh dapat&dibina free, melainkan ada makhluk Allah yang betul2 ingin memberi dengan niat mendapat keredhaan Allah.Dunia sekarang makin 'kotor'.Orang yang baik hati & yang kita sangkakan warak/alim pun kita takboleh percaya sangat yang dia baik.Yang jahat&hati busuk tu dah tentu syaitan pemangkin dia.Zaman dah berubah.

KOYAN said...

he he..best gak banyak komen...buat isu panas nih..banyak orang datang lawat blog...ada gak yek..buat surau tp curi elektrek..air..tp ada kes kat pahang nih..arwah tok dia bagi tanah wakaf buat surau..tapi takde la bertulis..time cucu dia lak..dia nak amik tanah buat pembangunan..kalau surau tuh dah tak berpenghuni elok bangunkan je..kalau berpenghuni..emm..guana gamok.....

ada gak ke surau dibina atas tanah bukan Islam...melampau betoi...kat negeri mana tuh yek...

KOYAN said...

kita cakap mende hok kita tahu je guu.tapi kite dok kate beto pung... mende dok nampok tak leh nak cakap la...kot mana2 pun surau ore islam guu..tuh hok nak kita juang kan..dok kire la negeri mane pong...ke guana gamok...kita pas ke..kita umno ke..pkr ke..kalau islam..kene amik berat gu...dok beriman seseorang itu kalau dok amik tahu pasai saudara seislam...dok kire la..islam melayu ke..cine islam ke..india islam ke...kalau kite tahu surau2 ore islam kene roboh ..kite royak dalam blog la...nih la peluang kita nak dakwah nih...

danny said...

aku rasa dah akhir zaman ni memang islam itu akan diserang, diprovokasi dan macam2 lagi oleh orang kafir dan orang islam sendiri.

sebagai orang islam, kita kena sabar dan bertindaklah mengikut jalan yang dibenarkan. jangan lari dari landasan keislaman.

cuma kita haruslah sedar dan bersatu kerana kita percaya yang islam itu akan bangkit kembali.

hisyamrahman said...

semmgnya ada yang betul seperti diperkatakan oleh sang berfikir...tiada dalam ajaran islam untuk kita melakukan ibadat dengan menlakukan perkara haram seperti mencuri...mencuri tetap mencuri walaupun niat sesuci robin hood...tetap salah dimata Allah...

walaubagaimanapun...saya ingin mengajak sang berfikir utk meneliti perkara ini:

1. adakah penyusunan rumah ibadat dilakukan kepada semua termasuk kuil2 dan tokong2?

2. adakah benar, surau yang dikatakan haram itu mencuri elektrik dan air? mungkin diambil dari rumah yang mana tuan rumah ingin mensedekahkan nye.

3. kite hanya ada surau dan masjid, tiada istilah surau atau masjid pas, umno atau pkr...cuma ada surau dan masjid untuk semua umat islam beribadat...tetapi cuba lihat kepada agama lain...ade pelbagai rumag beribadat..utk dewa2 atau tuhan tertentu...adakah adil? bagi kite bangsa melayu, bangsa pribumi yang asasnya beragama islam

maka, sewajarnya kite melihat terlebih dahulu perkara sedlm2nya...betuk kata sang berfikir kena selidik, tetapi betul juga kata koyan, sekrg kite hanya melihat serta mendengar apa yang diwar2kan dimedia sahaja.

semoga kita sebagai umat islam akan bersatu dan bangkit menentang bangsa kafir yang menindas umat islam serata dunia.

ALLAH HU AKHBAR

Sang Berfikir said...

Minta maaf sekiranya comment saya ada salahnya.
Memang hati hamba Allah tu teramatlah mulia sekiranya dia mewakafkan penyambungan air & elektrik ke surau tersebut(cuba baca poin no.1 saya yang dalam kurungan tu.saya ada nyatakan.thx).
Ikutkan memanglah tak adil,kalau sayalah jadi pihak berkusa,kuil2/tokong2 bawah pokok kat tepi rumah saya ni pun saya robohkan.Ye la,dia duduk sibuk nak robohkan rumah ibadat kita yang dikatakan "haram", dah tu kuil2 tokong2 itu 'latok'(datuk nenek moyang) dia pon haram jugak.main letak bersepah2 gitu.Kan best kalau forward kan komen2 kita semua ni kat pihak berkuasa yang sibuk nak roboh2 kan tu.
Haha! Kalau kita ada surau pas,umno,pkr..tak tau lah saya nak cakap apa.Nak jadi macam gereja dah ke?(kan ada gereja jenis "chinese/indian methodist church"
Teruk lah orang islam kita kalau jadi macam tu skali.Agama pun nak libatkan unsur racism.

KOYAN said...

maka jadikan blog kita medan berdakwah...dapat isu2 menarik kita sama2 kongsi..berdebat kearah kebaikan adalah digalakkan..yang penting..sama2 niat juangkan islam...

hisyamrahman said...

ye betul katamu si sang berfikir, hamba jua bukanlah menentang cuma terusik hati dengan isu perobohan surau...surau kita dikatakan haram, kuil, tokong tanpa mengire tempat tidaklah pula dikatakan haram...menjadi reserve lagi ade...aduh dunia kite!!!!

semoga umat islam akan bersatu dengan sekuat-kuatnya...