Friday, August 14, 2009

SEKADAR RENUNGAN

masuk je kelas hari nih..ada setudent perenpuan tanya..ust macam mana nak sucikan hati kita ? emm...aku kata first kene jaga solat..dia sambung..tapi kenapa ramai orang sembahyangtapi macam emm.... aku pintas akap dia..macam ape..bagi contoh... dia kata; kuat mengata orang, kedekut... aku gelak je..ha ha ha..orang pompuan la tuh kan...dia kata dokkk eh.orang laki pun sama....

dalam nada agak serius aku kata..maybe dia tak jaga solat dia...student lain nyampuk...jaga camne ust...dalam hati aku..sah la aku tak ngajo seperti sepatutnya... banyak kene jaga...perkara-perkara yang wajib dijaga sebelum solat, ketika solat dan selepas solat... ku tengok muka bebudak nih makin blurr je...aik takkan tuh pun tak tahu..kata dalam hati la...aku pun mulalah bercerita...dari pada kene jaga kebersihat..wuduk..bla..bla..2 sampailah masuk waktu..semua tuh kene jaga.bila dah masuk waktu..ketika kene sembahyang kene jaga rukun..aku terus tanya..rukun solat ada berapa wok!!!ada jawab sebelas..ada jawab 13 belas...paling best jawapan selamat...tak sure...ok aku kata ada tiga belas...aku pun mengayakan 13 rukun tersebut..aku tak bg tau direct menda apa 13 tuh..satu2 aku gayakan..biar derang ingat dan tahu...

time aku cakap topik kene tahu maksud bacaan...aku pelajar lelaki mencelah...kalau tak tau camne ust..susah nak hafal....aku bagi jawapan yang selamat je la...aku cakap kene ada usaha nak tingkatkan qualiti solat la...dari tak solat..kene solat..pas solat..jaga masa...cuba berjemaah...cuba faham..yang penting niat nak menigkat kualiti solat tuh ada la....

kelas senyap seketika..ok lah dalam hati aku....harap2 derang leh paham....last2 aku cakap..kalau solat tuh dah terpelihara..hati tuh ok la...kalau masih buruk perangai...ada la tak kene solat tuh.......

2 comments:

afeez.gonzalez said...

sekadar perkongsian
surah al-ma'un ayat 4-5.

(4)maka celakalah orang yang solat (5)iaitu org2 yg lalai terhadap solatnya..

Allah menggunakan ayat " 'an solaatihim " dan bukannya " fi solaatihim "

bermaksud org yg lalai TENTANG solatnye..dan bukannya lalai KETIKA solat. tentang solat ni termasukla solat awal waktu, wuduk, dan sbgnya..

ni ape yg kme blajo la ustd, klu saloh tgur2 la..

KOYAN said...

betul sangat la tuh....