Monday, November 29, 2010

OPERASI MEMASANG SALUR : BUAT SENDIRI


gambar atas: antara alat2 yang dah dibeli untuk buat salur. harga salur yang panjang 20 kaki rm 80. yang pendek sikit rm 60.

ahad 28 november 2010. merupakan hari yang tidak merencanakan ape2 program melainkan duduk melayan 2 hero di rumah. tapi kali ini ada perkara yang perlu diselesaikan. operasi pasang salur untuk atap belakang rumah. selepas buat posh kereta sampai belakang.air jadi bertakung sbb terlalu banyak air kat belakang rumah. barangkali tak sempat menyerap kot. so kalau pasang salur nih air bumbung boleh terus masuk salur n terus hala ke belakang rumah.
antara buruh2 yang membantu melambatkan kerja. en adl & en adi. 2 org nih sibuk mengasingkan breket2..supaya senang teman nak paku nanti.

haaa..nampak..breket nih kan ade dua struktur badan..so kene ceraikan supaya senang nak paku ke dinding se lagi tuh.

ini end cup org pangil. kene tutup di hujung salur..

siap pasang end cap. jadi lah cam gambar atas.

nih ade nama dia..tapi tak ingat..mahal gak harga dia.. rm 40 satu..

siap salur panjang 20 kaki hendak di angkat atas bumbung dengan menggunakan kederat seorang diri jer...kalau jatuh syahid la alamat dia..syahid mende entah..

nih tempat keluar air..sepatutnya kene pasang...

nak angkat naik bumbung...penting tangga..tanga sanggat membatu ketika ini...
nampak tak breket teman dah paku kat atas..

nih gambar dah siap pasang semua...

salur terlebih panjang..teman takde alat nak potong..so bior jer lah...belakang rumah teman hutan..so temboh setinggi 7 kaki dibina nak elak segala masalah..

2 comments:

sukiman said...

ustad, saya nak bina tembok lapan kaki(entah bila, duit tak terkumpul). jiran selalu curah sisa minyak masaknya, hu hu

KOYAN said...

ish..ish.ish..tak tau hak jiran lansung tuh..boleh..boleh..kita gotong royong..jimat kos...