Monday, January 3, 2011

PROSEDUR TUKAR ENJIN KERETA : 4G13P - 4G91

ini kos servis pertama setelah 2 bulan pakai kereta yang ditukar enjin. buang semua mende yang patut.
ini kos beli enjin. tukar barang. upah pasang+wiring. zoom jer lah kalau nak tengok. +- dalam rm7500 jugak habis siap dengan runner. org cakap nape tak tukar kete baru jer. teman malas nak pikir tambah hutang. teman punya perancangan umur 40 tahun teman dah tak de hutang dah...kalau ikut prancangan n perancanagn tersebut direstui oleh Allah s.w.t serta teman tak gatal2 buat mende lain.. mmg bebas hutang umur 4o nanti.
nih gambar test puspakonm yang lulus. bawah gambar tak de kaler. nih lebih jelas.bila dah dapat report daru puspakom kata lulus. bawak dokumen nih dengan. surat kastam. cukai kastam. gran asal kete. bawak la gi jpj semula... samgar2 dokumen yang disebutkan semua ada dibawah. sila baca perkataan demi perkataan.br tuan akan jumpa yer.
kali nih teman nak sediakan satu prosedur lengkap camner kalau nak tukar ejin kereta. nak up grede enjin orang kabo. prosedur dia agak panjang. so untuk menambah kefahaman pengunjung blog ini teman sertakan sekali dengan gambar salinan dokumen. bermua dengan gambo atas. gambar atas tuh adalah surat permohonan petukaran enjin dari 4g13 ke 4g91. dari manual ke auto. teman tanya runner. dia kata kalau kereta wira 1.5 nak covert ke 4g91 auto ke auto tak jadi masalahlah tak perlu surat kat atas. tapi kalau 1.5 tuh manual nak tukar ke mitshubishi 1.5 kene jugak surat tuh.tak tahu pas nih dia tukar lain lak. polisis bila2 boleh tukar yer. kalau ikut pegawai2 bertugas kat JPJ nak daat surat tuh sekurang2nyer 12 hari. tapi suruh runner sehari 2 dah siap. pelik tapi benar kan. surat kebenaran tuh boleh apply setelah enjin kita beli. kene sertakan salinan enjin yang kita beli sekali ( gambar kat bawah nanti teman tulis surat kastam)..gambar ade kat bawah nanti. tapi kete teman.teman buat lain sket. teman pasang dulu. pas pasang baru gi apply. kalau dak teman nak gi kolej naik mende...insuran tak cover la kalau kene mende2..sendiri tanggung la...
sekarang nih bila dah ade surat tuh bersama salinan dokumen enjin yang kita beli (surat dari kastam)lihat gambar bawah nanti yer kalau tak paham...kita pun bleh gi ke PUSPAKOM berhampiran teman gi kat kuantan la...nih tempat guard di puspakom. bawak kete kat sini. cakap nak buat pemeriksaan tukar enjin..tit..tot..tit..tot..ape dia buat tah...dia bagi no..opss...lupe time nih dah kene tunjuk dokumen berkaitan: enjin yang kita beli. surat kastam. bil.gran kete kita tuh.
bila dah settle kat pondok guard tuh dia kata pergi ke bahagian A. tuh la bahagian A. ade tulis tuh kan. kalau orang bute je tak nampak...gerak la pelan2 ke sana yerk...
nih gran yang kene bawa dan tunjuk kat guard tadi. sampai kat kaunter@bahagian A tuh bagi je semua.dokumen yang teman sertakan gambar dalam blog nih.
nih la surat kastam yang teman cakap tuh.nih penting kalau beli enjin tanya dulu surat nih ade ke tak. kadang2 mende nih datang lambat. sapai dua bulan lambat. kalau tak ditanya tak dikabonyer ade ke idok.dah beli dah pasang.tokey jual enjin cakap.dokumen lambat lg loo..kastam talak kasik..so ko pakaila enjin tuh sampai dua bulan tak berinsuran.insuran tak cover. so hati2 bila beli enjin tanya..surat kastam ada ke belum! teman siap buat ayat lagi untuk tanya...
kedua salinan slip tentang bayaran cukai yang dikenakan oleh kastam terhadap enjin. wajib ade loo..jangan takde..biasa dia akan sertakan dengan surat kastam. dan mesti ade cop kastam..sila zoom gambo yerk..kalau tak paham tinggalkan msg jer..kat chit chat cbox tuh yerk.yang nih kedua wajib..kalau nak buat surat permohonan (gambo mula2)..mende2 nih kene bawa yer...
nombor nih no giliran sebelum sampai tempat pemeriksaann.
surat2 nih akan diperolehi setelah melepasi bahagian@ kaunter A tadik..semua akan dapat mende camni...
resit sejumlah rm 30 setiap kali pemeriksaan dilakukan. tidak akan dipulangkan walaupun gagal. bayangkan kalau 10 kali gagal.anda akan melayang rm300 ...
teman dapat lorong dua untuk wat pemeriksaan. peeriksaan mencakupi body.potong ke dak.break.tintet. biasa orng akan kantoi dia tintet dan break ...
kete masuk ke tempat ujian. masalah nyer bukak kita bawak kete nih. orng2 puspakom yang bawak. so kita tunggu kat depan la.
check break depan.
check break belakang.
gagal dua kali teman buat. nak tau mende pe tak pas..bleh zoom yerk...2 kali tak pas habis dah rm 60. mula2 teman nak settle sendiri jer. last2 menyerah kalah la. bagi runner jer buat. settle masalah semua.
lulus setelah menggunakan khidmat runner..gambar ori ada kat atas. silap up load. kalau dah lulus sila bawa semua dokumen berikut : surat kastam. cukai kastam. gran asal. report lulus puspakom (gambar atas ) gi ke JPJ semua...bila dah serahkat sana untuk proses seterusnya. maka dapatlah gran yang dah diubah suai seperti gambar kat bawah nih.

gran kete yang dah disahkan enjin ditukar. tulis guna pen merah gituh jer.hop JPJ..settle semua... bila dah siap nih..road tax kene tukar. insuran kene tambah bayaran..

kos runner : termasuk road tax n insuran rm900.00 + harga enjin half cut: rm 4500. tred in enjin lama dapat+ disc break belakang.upah rm 1000. tukar barang2 +minyak rm 1000.. lebuih kurang cmtuh la kos dia..kalau buat di kuantan n bengkel member teman la.

21 comments:

Kamil said...
This comment has been removed by the author.
Kamil said...

Assalamualaikum. Artikel yang menarik. Nak tanya la bro selalu anggaran nak tukar enjin tu berapa lama ye kat bengkel?

Kot lama sangat susah nak kemana-mana plak. Thank you.

KOYAN said...

tak lama bro.. 2 hari boleh siap..

esmersz00 said...

salam bro. kawan punya enjin keta rosak teruk mmg x dpt diselamatkan lagi... masalah skg neh... kawan beli enjin keta ngn member kawan,dia upgrade enjin keta dia. so x der resit dgn surat kastam. so macam mana kawan nak buat yer... boleh ker kawan nak wat pertukaran enjin.

esmersz00 said...

salam bro. kawan punya enjin keta rosak teruk mmg x dpt diselamatkan lagi... masalah skg neh... kawan beli enjin keta ngn member kawan,dia upgrade enjin keta dia. so x der resit dgn surat kastam. so macam mana kawan nak buat yer... boleh ker kawan nak wat pertukaran enjin.

fadly98 said...

Salam bro. Dr segi fuel efficiency ada byk beza tak dgn enjin lama.

fadly98 said...

Salam bro. Dr segi fuel efficiency ada byk beza tak dgn enjin lama.

fadly98 said...

Salam bro. Dr segi fuel efficiency ada byk beza tak dgn enjin lama.

KOYAN said...

fadly: orang pahang kabo bapok banyaknyer.. takat hari nih puashati pakai.. kalau jalan jauh ikut highway. full tank boleh cecah 550km dengan kelajuan 120km..kalau lagi tekan tak pasti.. kalau nak msg2 ape2 lagi better kat chat..kat post nih tak perasan ade org tanya..

mus said...

Salam bro,
Kalu tukar enjin nak register jpj elok pakai runner ka? Kawan takut buat sendiri kang x lepas pulak. Enjin tukar enjin yg sama sebab enjin lama dh lunyai.

Boleh advise kawan sewajarnya tak

Safwan Shah said...

salam boss.. boss tuka full engine siap wiring n gearbox ke??

rashidi said...

tuan, runner tu area mane ye? ada contact utk runner area shah alam/klang

Nazrul Nassir said...

Klau dri 4g13 nk upgrade ke 4g15 kne ad surat kastam kea?

Nazrul Nassir said...

Klau dri 4g13 nk upgrade ke 4g15 kne ad surat kastam kea?

Nazrul Nassir said...
This comment has been removed by the author.
Nazrul Nassir said...

Klau dri 4g13 nk upgrade ke 4g15 kne ad surat kastam kea?

john jbl said...

Salam keng kwn.. nk tnya la.. mcm sya kreta ezora cps boleh x sya atau layak x sya tukar injin campro ezora kpd injin mitsubishi wpun kreta msih lom abis byr?

Unknown said...

Boleh tolng mntak number runner?

Weny Damus said...

Boleh tolng mntak number runner?

Unknown said...

spare part untuk engin 4g91 masih banyak lagi ke pasaran? saya memang berhasrat nak upgarde engin dari 4g15 ke 4g91. minta pencerahan.

badrul hisham said...

spare part untuk engin 4g91 masih banyak lagi ke pasaran? saya memang berhasrat nak upgarde engin dari 4g15 ke 4g91. minta pencerahan.