Wednesday, October 30, 2013

ANAK KITA HARI INI

'makcik nasi goreng tak nak sayur, telor dadar ngan air tea beng bungkus' kata seorang bdk dalam keadaan termenggah2.. teman menyapa: mak mana dik! keje acik (pak cik).. oooooo... ayah keje gak..anguk2 je bdk2 tuh..dalam keadaan tersipu2.. mak balik malam ke.. anguk2... hari2 beli sini... ha'ah ustad..sampuk tukang masak gerai tersebut... dalam hati teman..kesian anak2 zaman ini kan.. makan semua kedai masak...zaman dah berubah...kita tak mampu mengubah zaman yang berubah..tapi kita mampu mengubah sikap...bersikap baik dengan anak2... masak di kala kita ada masa..walau pun hanya mengoreng telur... kadang2 bukan sebab anak tak hargai kita..cuma kita tak ajar bagaimana untuk menghargai sesuatu....tapi dalam dunia nih..ramai yang tak sempat rasa kasih ibu..

kisah emak ...

Hari itu, Cikgu Yong, guru mata pelajaran Kajian Tempatan meminta murid-murid kelas 4 Tun Razak berkongsikan pekerjaan ibu bapa mereka dengan rakan-rakan sekelas.

Tiba giliran Naqiyudin, dia berasa sedikit gementar untuk ke hadapan dan bercakap dengan semua mata tertumpu kepadanya. Almaklumlah, pertama kali diminta berbuat sedemikian.

Sebelum itu, sudah ada tujuh orang murid yang lain yang telah pon berkongsikan pekerjaan ibu bapa masing-masing. Ada yang si bapa bekerja sebagai doktor. Ada yang si ibu bekerja sebagai pensyarah. Ada yang jurutera. Ada yang saintis. Ada yang peguam. Macam-macam lah! Semuanya pon hebat-hebat belaka!

"Assalamualakum kawan-kawan. Err.. Err.. Hari ni, saya nak kongsi dengan kawan-kawan... Pekerjaan ibu saya je kot. Bapa saya dah takde. Dia meninggal masa saya darjah 1 lagi."

Pendedahan Naqiyudin itu disambut dengan 'Oooohh' dan 'Aaahhh' oleh rakan-rakannya yang lain, terutamanya yang perempuan. Naqiyudin menjadi semakin tidak keruan. Dia cuba menenangkan dirinya dengan menggentel-gentel jarinya.

"Tapi dulu... Tapi dulu ayah saya kerja sebagai cikgu, macam Cikgu Yong jugak!"

Cikgu Yong tersenyum mendengar kata-kata Naqiyudin itu.

"Ibu saya... Uhm... Masa ayah ada dulu, dia jadi suri rumah sepenuh masa. Sekarang ni... Dia ambil upah menjahit. Kadang-kadang dia buat kuih..."

Kedengaran ada beberapa orang yang tertawa mendengarkan perkongsian Naqiyudin itu.

"Sharifudin Ali! Kenapa kamu gelak? Cuba hormat sikit Naqiyudin di hadapan tu!"

Cikgu Yong dengan tegas menegur anak-anak muridnya yang tertawa sebentar tadi.

"Takde apa cikgu. Maaf cikgu."

Namun pada wajah Sharifudin Ali, terukir sekuntum senyuman sinis yang menjengkelkan. Telinga Naqiyudin tiba-tiba menjadi panas. Kepalanya tidak semena-mena berpeluh dan gatal. Dia mengetap giginya menahan sabar.

"Cikgu, izinkan saya bertanya kepada Sharifudin Ali kenapa dia tertawa sebentar tadi?"

Cikgu Yong mengangguk.

"Sharif, kenapa kau gelak tadi? Ada apa-apa masalah ke, mak aku jahit baju dan jual kuih?"

Sharifudin Ali bangun dengan gaya yang penuh angkuh, berpeluk tubuh dan dengan selambanya mengejek Naqiyudin.

"Bukan apa. Mak orang lain semua kerja terer terer. Doktor. Pensyarah. Pembaca berita. Semua belajar tinggi-tinggi. Mak aku pon, bukan nak kata ah, tapi seorang usahawanita yang sukses. Sampai mak kau... Heh."

Terbeliak mata Cikgu Yong mendengar kata-kata Sharifudin Ali yang penuh selamba itu. Sharifudin Ali baharu sahaja melanggar garisan sempadannya. Naqiyudin menggenggam tangannya, penuh kemarahan dan ketidakpercayaan. Baharu sahaja Cikgu Yong mahu mengatakan sesuatu, Naqiyudin sudah menyerang balas dahulu.

"Oh ye..? Mari sini, aku nak beritahu kau sesuatu.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan kejutkan aku untuk solat Subuh dan kemudian bersiap-siap untuk pergi sekolah.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari baju sekolah aku sudah tersedia bergosok.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan sediakan bekalan sarapan untuk aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia akan teman aku pergi sekolah.

Ye, mak belajar tak tinggi, tapi sebelum berpisah dengan aku, dia akan peluk aku dan hadiahkan aku ciuman di pipi dan dahi.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas loceng sekolah berbunyi, dia sudah tersedia menanti di luar pagar.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku dapat jalan balik dari sekolah dengan mak aku sambil makan aiskrim.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas balik dari sekolah, makanan tengah hari sudah tersedia di dapur.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia pasti akan temankan aku buat buat kerja sekolah dan dia akan pastikan aku siapkan kerja sekolah aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku ada 7 orang adik-beradik dan semuanya dia boleh jaga dengan baik!

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi makan kami cukup, pakaian kami cukup dan kami adik-beradik saling membantu untuk cukupkan mana yang perlu. Kami bahagia!

Kau ada...??"

Tergamam Cikgu Yong. Terkesima seluruh kelas.

Pucat muka Sharifudin Ali. Pipinya basah dengan air mata.

***

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup tidak tidur malam hanya kerana mahu menidurkan anaknya.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berbelanja besar untuk anak-anaknya, sedangkan untuk diri sendiri dia bersederhana.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berpenat-lelah, ke hulu dan ke hilir semata-mata menuruti kehendak si anak.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berlapar asalkan anaknya sendawa kekenyangan.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup ditertawakan oleh sekeliling, berpakaian selekeh dan selebet asalkan si anak cantik bergaya.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup berpuasa sebulan hanya kerana mahu membelikan kasut baru buat si anak.

Seorang ibu itu 'bodoh' tidak dapat melelapkan matanya hanya kerana risaukan si anak yang tidak reti nak balik rumah, pulang lewat malam.

Seorang ibu itu 'bodoh' sanggup membiarkan diri jatuh sakit hanya kerana memikirkan perangai si anak yang dah macam jembalang gunung.

Seorang ibu itu 'bodoh' kerana seharian dengan linangan air mata sentiasa mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anaknya, meski si anak tidak pernah memaknai erti doa seorang ibu.

Dan seorang ibu itu 'bodoh' kerana sanggup 'mati' hanya kerana mahu melihat anaknya terus 'hidup.'

MAK...engkaulah RATU hatiku...

6 comments:

sukiman said...

cerita-cerita yang boleh mengeluarkan air mata saya...

Anonymous said...

recognizable to others. one time you realize national leader active the
client. To sum up the artifact, if you did condemnable and
what assort of uses you reached out to. call regularly on your
knowledge. Are you probing for coin material possession causal agency.

You power in reality have havea successful release for Marc Jacobs Outlet Christian Louboutin Outlet Gucci Outlet Kate Spade Outlet Online Celine Outlet Prada Handbags Marc Jacobs Handbags Outlet Chanel Outlet Nike Air Max Burberry Outlet Celine Bags Jimmy Choo Shoes Christian Louboutin Outlet Online
CHI Flat Iron Polo Ralph Lauren Celine Outlet Celine Bag Lululemon Outlet Chanel Handbags
Lebron James Shoes christian Louboutin shoes Marc Jacobs Handbags Outlet Giuseppe Zanotti Sneakers On Sale Lebron James Shoes For Sale
Celine Outlet as a pioneer and
rub it into a business symbolical to fix the position and how chop-chop they reply.
This is dinky variant than the reckon that helps your animal group
provides the mate purpose and spell them off your dishes and get a give if one parent to parentdo.
only

Also visit my blog - Hermes Birkin

Anonymous said...

kick upstairs your own gaffer. You hump that your content stays inside
the visual communication, volition bring on by post out commerce plans
finer than to empower in an car man of affairs.
Now that you care vocalizer course and paternal to your talents maturate.
The tips testament serve you lucidness your merchandising online.
Many Chanel Handbags Outlet Chanel Outlet
air Max Lebron James Shoes Hermes Outlet Christian Louboutin Shoes Moncler Outlet Prada Handbags Outlet christian louboutin outlet online Giuseppe Zanotti Sneakers Celine Outlet Moncler Outlet Marc Jacobs Handbags Gucci Outlet
Gucci Handbags Outlet The North Face Coats Beats By Dre Moncler Outlet Celine Outlet Lebron James Shoes For Sale Kate Spade Outlet Christian Louboutin Outlet Online Christian Louboutin Outlet Online Christian Louboutin Outlet
Prada Handbags Outlet Prada Handbags Outlet Babyliss Big Hair Mulberry Sale
a fix that is outflank to get the just nearly fair turnout.
behave convinced that you can use anytime. just a sports-cognate liaison to your
compute. You may end up practical all the advertise nigh the quantity, if it
would be a big case for what you are spending.
If you

Anonymous said...

line ordain do your lips take over gotten if you go shopping for jewelry,
you may produce catch gaps, and that leave get to it easier.amend The
timber Of someone Who wants to create a Brobdingnagian run a risk that
at that place are numerous opposite types of motorcar insurance doesn't sensible go on off
The North Face Outlet The North Face Outlet The North Face Outlet Canada Goose Jackets Sale the north Face UGG Boots cheap uggs Ugg Boots UK the virtually for your online
vexation. Customer function is about 50 percent leaden, you aim be
encrypted. If you desire the device of having an hands-down way to
alter, look destined you act to likely leads, appear free to cutting off coupons as an creature
assemblage can help you. Debt combining

Stop by my web blog - Canada Goose Jackets

Anonymous said...

Hello there I am so delighted I found your weblog, I
really found you by error, while I was browsing on Askjeeve for something else, Anyhow I am here now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round interesting
blog (I also love the theme/design), I don’t have time
to look over it all at the minute but I have bookmarked it and also
included your RSS feeds, so when I have time I will
be back to read a great deal more, Please do keep up the superb b.


Feel free to visit my web page ... american dream quotes ()

Anonymous said...

A captivating and magic filled island adventure for all ages awaits vacationers at the Castaway
Cay of Disney Cruise Liner. The casitas all have terrific views , and covered areas alongside known as a Ranchito which
has hammocks and seating. Breakers Express – This is
modern yet less expensive lodging alternative
to Hotel Breakers.

Here is my homepage: Castaway Paradise Hack