Tuesday, October 28, 2008

ADAB MAKAN DAN MINUM

adis Umar bin Abu Salamah r.a katanya:
Aku pernah berada di bawah penjagaan Rasulullah s.a.w. Ketika waktu makan, tanganku terhulur hendak menjangkau talam, lalu Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku: Wahai anak muda! Bacalah Basmalah, makanlah dengan tangan kanan dan mulakan dengan makanan yang terdekat denganmu ( Riwayat Muslim )..nih adab kalau makan berhidang la...bebaru nih aku jumpa anak kawan aku makan tangan kiri..aku tanya bapak dia..dia kata anak dia dah biasa..aku cakap ..kene ajo anak tuh makan tangan kanan..syaitan je makan tangan kiri...sebab tuh nabi suruh makan tangan kanan...kalau pakai sudu camne yek...sudu pun ok..tapi time suap belah kanan la...janji kanan...yang penting jangan mencela makanan..dalam riwayat lain daripada Abu Hurairah R.A mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W tidak pernah mencela makanan..jika suka dia makan..jika tidak dia tinggalkan ( Riwayat Muslim ).... so...sendiri pikir la bro...


Hadis Anas r.a:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w biasanya minum dengan tiga kali bernafas ( Riwayat Muslim ).. kita biasa berapa kali nafas...hadis nih bermaksud minum dalam cawan atau gelas yang sedang2 je saiz nye..jangan la sekali nafas je....tak ikut sunah la...time dahaga memang senafas je dok...maksud tiga kali nafas tuh..jarak kan gelas dari mulut..bukan mernafas dalam air...makruh hukumnye..dalam kitab sahih muslim ada hadis tentang makruh bernafas dalam air...sebab nye..aku penah baca la kan..kalau salah..betulkan..kita mengeluarkan karbon dioksida kan..ke salah.. he he..pastuh air tuh plak..dia terdiri dari unsur H2O..jadi bila karbon dia gabung dengan H2O...dia jadi asid..dok begituh..he he....


No comments: