Tuesday, September 29, 2009

KENE GANTI DULU KE! BARU BOLEH PUASA 6

soalan yang diutarakan oleh seorang pensyarah perempuan..masih lagi berkaitan puasa 6. bulan syawal memang soalan2 berkaitan puasa 6 sering ditanya..bagus jugak..ilmu kan... soalan dia adakah kene puasa ganti dulu baru boleh puasa 6..

ceritanya begini, ganti puasa memang hukumnya wajib. kalau tak mampu baru kene fidyah. selagi mampu puasa dia wajiblah ganti. itu secara mudahnya. tetapi hukum menyegerakan ganti itu disukai oleh allah dan rasulnya..

ada ust2 yang mengatakan wajib ganti dulu sebab hutang dengan allah s.w.t.. iye la takut2 mati sebelum berjaya ganti. ini mungkin hanya pandangan sahaja. sedangkan jika merujuk dalam Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya: Aku mempunyai puasa ganti bulan Ramadan tetapi aku tidak berkuasa menggantikannya kecuali pada bulan Syaaban disebabkan kesibukan dari Rasulullah s.a.w atau kesibukan dengan Rasulullah s.a.w (riwayat muslim)

jika wajib ganti dahulu mana mungkin aisyah r.a akan melambat2kannya biar pun sibuk dengan urusan rasulullah s.a.w, bukankah rasulullah s.a.w juga adalah manusia. sepatutnya beliau menyegerakan berpuasa daripada kesibukan urusan rasulullah s.a.w.

so pada saya tak jadi masalah jika nak puasa 6 dahulu kemudian dituruti dengan qada' puasa tetapi lebih baguslah kalau dia berjaya menganti puasa dan berpuasa 6 berturut dalam bulan syawal juga.

buatlah yang terbaik mengikut kemampuan masing2 agar allah menerima amalan kita.



No comments: