Saturday, May 22, 2010

PASAR PAGI SABTU BANDAR PEKAN

pagi sabtu minggu nih 22 mei 2010. disebabkan tak de ape2 aktiviti.teman bawak isteri dan anak2 gi pasar sabtu di pekan. lama dah teman tak pergi.boleh jugak cari tudung untuk koleksi wife teman. seawal 7 pagi teman dah gi.bukan ape tak mau sesak2 sangat.sampai pasar tuh dah pukul 730 pgi. org dah ramai..

pasar tuh ada dua kawasan.satu kawasan org jual borong. kawasan nih yang pepagi dah penuh ngan orang2.biasa peniaga tempatan datang cari barang. macam tudung wife teman kalau kalu beli kat situ rm 15 je. taapi kalau beli dibandar rm40. sebijik tudung yang sama. kalau amik satu kodi lagi la murah nyer. satu lagi kwasan tempat org niaga barang makanan.ikan.sayur.mainan dan sebagainya.macam pasar biasala orang kata.

apa yang teman nak citer lat sini.hasil pemerhatian dan membuat lawatan di kawasan org jual borong tuh.teman gerak dari satu gerai ke gerai yang lain. tiga bangsa yang menguasai penjualan ada bangsa cina. indonesia. kemboja..tuh hasil daripada mendengar perbualan mereka dan aku buat2 tanya.yang datang memborong ramai melayu.hebat geng2 pendatang nih.khusunya indonesia.cina pun tenggelam time nih.mungkin itulah yang dikatakan the power of hijrah. mereka datang mesia nih tanpa ade ape2. sampai sini boleh menjadi pemborong.kemboja rangking ke 2. ketiga baru cina. melayu tak jumpa.jumpa jual air je time nak masuk kawasan tuh..nak jumpa melayu ramai kat kawasan stu lagi nuh..kat situh tak nafi ramai melayu..tapi ramai jugak makcik2 kemboja jual ulam2 dan ulam2 hutan..ramai yang datang pada pagi trsebut adelah golongan kemboja..kemboja yang dah dipekankan. kalau makcik2 tuh.mmg gaya makcik2 pekan.tapi bila dia berborak. tahulah bahawa mereka bukan makcik asal situ..kalau orang melayu pekan duk menunggu subsidi dari naji.alamat habis la peniagaan kat situ di monopoli orang luar. sebab orang luar tan tunggu subsidi. dia terus berdikari. dia tak tunggu. tapi siapa yang suka tunggu..tunggu punya tunggu. masih belum tiba..siapa yang rugi...fikirlah sendiri..

1 comment:

hanif hafiz said...

me-layu dan menunggu..