Thursday, July 1, 2010

KISAH BENAR ANAK2 TIADA BIN DALAM SURAT BERANAK

ini kisah benar2 berlaku. teman di shahputra sebagai org yang bertanggungjab untuk semak sijil kelahiran.atau org pangil surat beranak. so teman mmg tau la sapa yang ada ayah dan siapa yang takde ayah.

beberapa kali teman terkedu. kerana ade stdent yang tidak tahu bahawa mereka adalah anak yang dilahirkan tidak sah taraf.bahasa kasar anak haram. sebenarnya yang haram pada teman mak ayah mereka dahulu.bukan salah anak pastinya.ade student tanya teman nape surat beranak dia takde tulis ayah. teman mmg dianugerahkan allah muka yang mampu membuat student tu konpiden dgan cakap2 teman. dengan tanpa teragak2 teman akan kata; kesilapan sistem tuh..takde masalah. awak terus belajar ok...awak ada masalah lagi!..biasa student akan jawab; takde ust! terima kasih..jangan marah ye ustad.. baru teman akan senyum..maknya dia akan meningalkan kamar teman denga hati yang berbunga2..kerana teman dah senyum...

ada satu kes..ni paling sedeh..teman mmg tak suka sedih..teman tahu ayah dia salah..tapi teman guna pendekatan lain nak tenangkan dia...

student; ustad..saya anak haram.. sambl muka sungul depan meja teman.. teman tengok dia mula menangis... teman: mana awak tau, awak anak haram ? ... stduent: dalam surat beranak tak de nama ayah... teman jawab; silap teknikal la tuh... student; bukan ust.saya dah tahu..saya dah tanya ayah dah..ayah dah ngaku...

teman; oOooo...( dalam hati..mende nak cakap lak nh..otak ligat memusing )..so ape masalah awak sekang... ( sepatutnya..orang akan kata sabo....tap kawe buat cara lain...) student: saya malu ustad.. teman; hah! malu..malu kebendenyer.orang lain tau ker... mak ayah awak n sedara mara awok je tau dok...tuh pun kalau jenis hok amik tahu..hok dok amik tahu..sure dok tahu kan... betul tak! student; anguk tak menjawab... student: saya benci mak ayah saya sekang nih! saya sedih sangat....

teman; mmg la sedih.sebb awok memikir buruk mok ayoh awok!... cuba awok memikir mende baik...ouk pikir semula kalau mak ayah awok tuh tak rasa dia bertanggungjawab..dia dah bagi ouk ke orang lain tahu...dia takde nak jaga awak sampai besar panjang cam hari nih ha.. dah jadi anak dara..cun lak tuh (..pompuan nih mmg kalah puji...sebut je cun..mmg senyum je skt)...

awaok kene ingat..mak ayah awok pun tak mintak dia ditakdirkan jadi camtuh muda2 dulu..tapi allah sayag dia..sebb tuh awok melekat dan jadi zuriat dia....dan dia kahwin mak awok..sbb tanggungjawab..so kalau nak citer dosa..dosa dia zina je..kalau dia benar2 taubat...bulih pahala atas kejahatan dia buat..

sekarang awok yang berdosa plak...wat pe nak benci mak ayah awok....awak bayangkan..perasaan mak ayah awak camne sekang nih..sure sedih giler punya! tapi dia tak leh nak ubah dah.sbb mende tuh telah berlaku 20 tahun dahulu..kalau boleh dia pun taknak mende tuh jadi...tuh dulu..dulu..ouk paham dulukan...tapi ustad yakin dia redho awok benci ke dia...tapi awok boleh bagi mak ayah gembira..awak masih boleh ubah keadaan...( aku tengok student tuh dah angguk2 )..mukin termakan nasihat dan gaya intonasi serta lontaran suara aku... biasanya nyerlah..tapi entoh la..kalau ustad kata mak ayah awak sekang nih sembahyang bang ngaji semua dia buat..dan dia suruh awok dari kecik kan... student; angguk.. tuh tanda hidup ade berkat la....

sekang nih terpulang kepada awok la..ustad dah cakap mende yang patut..awak pun budak bijak..pointer pun ok..pikir balik..balik nih buat solat banyak2.mintak ketenangan jiwa dari allah...

terima kasih ustad..budak tuh bangun..terus blah...

selang dua tiga hari...telepon berbunyi.. shahputra hello...(biasa kalau aku angkat tuhla ayat teman selalu guna).. bleh cakap ngan ustad asmadi....suara orang lelaki.. saya bercakap! ade pe2 bleh saya bantu...terima kasih ustad!..suara cam sebak bunyi... ayah student hai tuh..bg tau anak dia..dah bleh terima kesalahan dia...

ini antara yang penah dilalui oleh diri sendiri...teman nak semua berakhir dengan gembira...baru teman gembira....

4 comments:

nur ashikin said...

alhamdulillah..
bg sy, nasihat yg ustaz bg slama ni mmg sntiasa blh buat org sng ati.. =)
yg pling x blh lpe ustaz ckp 'insan terpilih dan istimewa je dpt ujian dr Allah..'
terima kasih ustaz, rndu plk nk stdy kt shahputra mcm dlu2.. huhu..

eta said...

kaedah yg ustaz buat adalah tepat..sometimes penerimaan anak2 terhadap perkara silam mak ayah mmg sukar utk diterima..past is past..yg penting taubat nasuha!!family budak tu kira OK tp ada ramai lagi yg lebih teruk lagi dr masalah yg dihadapi..kena bersyukur kerana mak dan ayah dia masih bertanggungjawab..berikan peluang kepada mak dan ayah utk memberikan kebahagiaan kpd anak-anak mereka..yg salah tetap salah..itu dia ngan Allah..allah maha pengampun, inikan pula kita sebagai manusia....hu3x..

wawadave said...

Alhamdulillah.. thnks for opening a different and refreshing view for me(n mybe others) as a reader..

sukiman said...

banyak jugak anak halal perangai macam haram je.

betul tu tak leh hina anak haram sebab boleh terjadi pada sapa-sapa je.

tapi menonjol di sini best cara ustad slowtok, rasional sangat.Pendekatan berbeza.