Saturday, July 24, 2010

PERTOLONGAN YANG TIDAK BOLEH DINILAI DENGAN WANG RINGGIT

2 3 hari lepas. otak teman nih dah memikir.camne nak urus 2 anak lelaki pada hari ahad nih. isteri teman kene jaga sukan di sekolah. takkan teman nak suruh bawak 2 2 ke sekolah. tak terkawal punya dek gelagat dua hero. mungkin akan meyebbkan pengetua atau pengurusan sekolah tidak puas hati atau sewaktu dengannya.

teman pulak minggu ini adalah minggu terakhir untuk tutorial OUM.. kalau teman bawak 2 2 ke kolej. kompem dua2 tuh akan menyelam di kolam yang ada di kolej. lagi haru biru.. nak hantar taska.kompem tak nak terima kerana ramai nak bercuti.

teman mmg terharu dengan pengalaman2 bekerja di kolej yang selalu diajar supaya menggunakan plan..plan b..plan c.. dia tiada apa yang mustahil untuk dicapai..cuma lambat dan cepat jer...so teman tahu taska tak leh hantar hari ahad..tapi teman tahu cikgu yati yang mmg disukai oleh anak teman nih ade..sebb dia duk situ...

so teman memberanikan diru untuk offer secara senyap..nak tak awak jaga anak saya ahad nih..nanti saya bayar ke awak..nak tak..jawapan yang diterima: hantar je .saya ada nanti...fuhh! lege..dia nak tolong jaga anak2 teman 2 orang tuh..

pagi nih jam 730 teman tengok pontu dah buka..teman tau..mmg ade dia tunggu anak teman la tuh..anak teman sampai je terus melulu masuk....

adat orang berbudi kita berbahasa orang memberi kene la kite reti bahasa betoi dok...sebelum pergi teman dah belikan 5 keping roti canai untuk derang makan sama2...dia sambut dengan senyuman..sebelum masuk..teman pangil cikgu...teman kuarkan note rm 50. ha'ah! tak mau lah banyak sangat nh..tak pe2...dia menolak mula2... teman pun cakap...duit nih teman boleh cari bila2 masa je.. tapi awak punya pertolongan tak boleh nak dinilai dengan RM saya...kalau saya bagi rm1000 pun.awak tak nak jaga anak saya..so tetap tiak bernilai kan...dia pun angguk2..sambil ambil duit yang teman sua...

terima kasih... bismillah tawakaltu alallah..

teman naik kereta pecut ke kolej untuk tugasan seterusnya...

3 comments:

sukiman said...

erti budi tiada harga nilai ringgitnya...di mata yang cerdik di akal yang celik...

Aku...kan Abangg said...

nak menangis pun ada bila baca n3 nih....subsubsub...

KOYAN said...

macam nak nganjing jer...