Tuesday, August 28, 2012

IBU TUNGGAL-FAQIR MISKIN-OKU KAMI BANTU

ini adalah rumah kami kunjung untuk diberi sedikit sumbangan pada bulan ramadhan tempoh hari. sumbangan tersebut diharapkan dapatlah meringankan bebanan untuk persiapan raya. rumah atas ini terletak di tanah putih. pak cik nih kerja dia mengutip besi.kertas.plastik dll. ituh lah keadaan rumah dia dari luar. gambar di dalam macam kat gambar bawah nih sewaktu kasi serahkan sedikit sumbangan dari warga UCSA tempoh hari.

dalam gambar nih mugkin nampak ok. realitinya kalau sahabat2 kunjung rumah dia. subhanallah. susah nak diceritakan kalau nak menulis ini.

ini gambar rumah di cherating. dihuni oleh seorang lelaki bujang yang agak berusia tapi masih bertenaga walaupun tak kuat mana.

makcik nih teman repek habis. ibu tunggal.juga bekerja mengutip sisa buangan orang " sampah kita rezeki mereka'. walaupun kesihatan tak berapa baik tetapi makcik tetap berusaha mencari sesuap nasi.

ini keadaan rumah makcik atas tuh. penuh dengan 'rezeki' walaupun kelihatan sampah kepada kita.makcik ini juga ibu tunggal. tak pasti dia dapat ke tak bantuan kerajaan sama ada JKM atau zakat.

ini lah orang bujang yang agak berusia duk sorang2 nih. dia tumpang makan dirumah anak sedara @ adik teman tak ingat dah...

selepas teman menziarah sendiri golongan2 ini. baru teman bulih buat kesimpulan. benarlah maksud firman allah. allah takkan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan mereka yang nak mengubah nasib mereka.ade sebahagian mereka mmg sangat susah, tetapi mereka terus berusaha. mereka ini kalau kita jumpa. mulut tak lekang terima kasih + alhamdulillah... ada satu lagi jenis asal kita jumpa macam2 mende derang adu..ini tak de..ini takde..itu takde..fizikal kuat tapi tak mau usaha. kadang2 ada anak lelaki..badan sasa ..tanpa segan silu menghisap rokok..kan membazir tuh... ragam manusia. kami akan terus membantu golongan yang sentiasa bersyukur disamping terus usaha...ada yang dah diberi rumah..pun tak puashati rumah kecik bla..bla..bla...manusia..oh manusia...

No comments: