Tuesday, July 10, 2007

Doa Sebagai Pelengkap Ibadah Haji


Kini umat Islam yang telah menunaikan ibadah haji di Mekah bersiap sedia untuk pulang ke tanah air masing-masing. Setelah melakukan pengorbanan yang besar dari segi kewangan ataupun ketabahan ketika melakukan amalan haji, maka apa yang dihajatkan oleh setiap jemaan haji adalah keredaan Allah s.w.t dengan harapan segala amalan haji yang dilakukan diterima oleh Allah s.w.t.

Bagi menperolehi keredaan Allah s.w.t, apa yang perlu dilakukan oleh umat Islam adalah dengan memperbanyakan berdoa kepada Allah s.w.t. Doa bermaksud memohon atau memanjangkan permintaan yang berunsur kebaikan kepada Allah s.w.t. Doa merupa satu anugerah yang diperuntukkan kepada umat Islam dalam menghadapi pelbagai dugaan atau ujian. Doa merupakan seteru kepada penyakit dan penderitaan. Dengan cara berdoa sahaja boleh menyebabkan hilang atau kurangnya penyakit tersebut. Berdoa merupakan senjata bagi orang mukmin, tiang agama dan penyuluh di dunia dan di akhirat, seperti mana sabda nabi s.a.w : doa itu adalah senjata utama orang mukmin, tiang agama dan penerang di dunia dan akhirat. Allah s.w.t juga telah memerintahkan kepada hambanya supaya berdoa kepada Allah s.w.t sepertimana firmannya yang bermaksud : Berdoalah kepadaku nescaya aku perkenankannya (al-mikmin:60) . Manakala dalam sebuah hadis kudsi pula Allah s.w.t telah bersabda yang bermaksud : wahai hambaku, kamu semua berada di dalam kesesatan kecuali aku memimpinmu ke arah jalan yang benar. Wahai hambaku engkau akan kelaparan kecuali aku yang memberi makan kepada mu, maka carilah rezekiku, nescaya aku akan menyuapmu.

Hadis dan firman tersebut menunjukkan kepada kita tentang kepentingan berdoa kepada Allah s.w.t supaya meperolehi apa yang dihajati oleh kita. Hadis Qudsi di atas secara fizikalnya bukan bermaksud Allah s.w.t memberi makan atau menyuapkan makan kepada kita, tetapi usaha yang dilakukan oleh setiap individu pasti akan membuahkan hasil dengan izin Allah s.a.w iaitu dengan cara disertakan dengan doa setiap usaha yang dilakukan olehnya.

Manusia sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t supaya diberikan kesenangan di dunia, dan dilepaskan azab akhirat, diterima segala amalan dan dijauhkan dari malapetaka. Seorang lelaki telah bertanya Rasulullah s.a.w : Bolehkah kita membuat permintaan yang pelbagai di dalam satu doa, lalu Rasulullah s.a.w menjawab : Allah s.w.t adalah Akthar ( Riwayat Tarmizi ). Ini bermaksud di dalam doa harian, kita boleh meminta pelbagai permintaan kepada Allah s.w.t pelbagai kebaikan, malahan Allah s.w.t mendengar segala permintaan setiap hambanya. Sepertimana firmannya yang bermaksud : Sesungguhnya Tuhanku Maha Mendengar dan Memperkenan doa permohonan hambanya (Ibrahim;39).
Para nabi merupakan golongan yang diperkenankan setiap doa mereka ini disebabkan mereka berlumba dalam melakukan kebaikan dan sentiasa berdoa dengan penuh harapan dan khusuk dalam ibadah yang dilakukan. Perkara ini dijelaskan dalam firmanNya yang bermaksud: Kami permudahkan doa Rasul-rasul itu ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun takut dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami ( Al-Anbiyak:90). Ayat ini menunjukkan kepada kita dalam keadaan walaubagaimana pun kita harus berdoa kepada Allah. Ini antara ciri seorang nabi iaitu sentiasa berdao kepada Allah s.w.t ketika senang ataupun ketika susah. Ini berbeza dengan sikap umat Islam zaman kini, yang mana mudah melupai akan Allah s.a.w ketika berada di dalam keadaan senang dan mencela azab yang ditimpa ketika susah sedangkan tujuan Allah s.w.t menduga manusia adalah untuk kembali mengigatinya.
Allah s.w.t juga mencela golongan yang tidak berdoa kepada Allah s.w.t. sebahagian manusia merasakan kejayaan yang dimiliki adalah hak mutlak miliknya. Hasil yang sepatutnya dinikmati setelah tekun berusaha. Di sebalik kejayaan tersebut mereka lupa tentang kekuasaan allah s.w.t yang mengizinkannya berjaya, justeru itu mereka tidak berdoa kepada Allah s.w.t supaya terus memelihara mereka daripada kesombongan atau malapetaka. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : sesungguhnya orang-orang yang tidak berdoa kepada Allah s.w.t akan masuk kedalam neraka dalam keadaan hina dina(Mukmin:60). Begitu juga sabda Nabi yang bermaksud: Sesiapa yang tidak memohon kepada Allah s.w.t, nescaya akan dimurkai (Riwayat Bukhari).
Semua doa yang dipohon kepada Allah s.w.t akan diperkenankan oleh Allah s.w.t. sama ada cepat ataupun lambat Allah s.w.t memperkenankan doa tersebut bergantung kepada kehendak Allah s.w.t. jika allah s.w.t tidak membalasnya di dunia nescaya mereka akan mengecapinya pada akhirat nanti atau pun Allah s.w.t mengganti doa mereka dengan sesuatu yang lebih hebat lagi. Setiap doa yang dipohon kepada Allah s.w.t hendaklah disertai dengan melakukan kebaikan yang berterusan kepada orang lain. Kita dilarang berdoa tanpa ada usaha.
Bagi jemaah haji yang baru pulang dari menunaikan haji, apa yang paling dihajati adalah semoga memperolehi haji mambur iaitu haji yang diterima oleh allah s.w.t. kita tidak boleh menilai haji seseorang dengan mengatakan sama ada diterima atau pun tidak. Apa yang boleh menjadi ukuran kepada nilai tersebut adalah bergantung kepada amalan jemaah haji tersebut sama ada melakukan haji kerana Allah s.w.t atau pun sekadar ingin mendapat gelaran haji, atau ingin disanjunggi oleh orang-orang kampung atau sekadar ingin memenuhi rukun Islam semata- mata.
Justeru itu bagi memperoleh haji mabrur, apa yang perlu dilakukan setelah selesai ibadah haji adalah meneruskan permohonan iaitu berdoa kepada Allah s.w.t semoga Allah s.w.t meneri ibadah haji mereka dan memilih mereka menjadi hamba yang terpilih. Doa tersebut hendaklah berterusan sehingga bertemu musim haji berikutnya dan sehingga ke akhir hayat kita. Jauhi dari mengatakan bahawa kita sudah memperolehi haji yang mabrur, hanya allah s.w.t jua yang mengetahui akan nilai amalan haji yang dilakukan.