Wednesday, July 11, 2007

Memelihara Hati Kunci Kekuatan Ummah

Hati adalah anggota yang penting bagi memperolehi tubuh yang sihat. Apabila hati dihinggapi penyakit system badan manusia juga akan turut terganggu malah kerosakan yang kritikal dibahagian hati boleh membawa kepada kematian ini. Menurut Islam pula, selain hati berperanan untuk kebaikan kesihatan, hati juga berperanan dalam menentukan ibadah seseorang itu diterima Allah s.w.t atau tidak. Ini kerana melalui hati akan lahirlah apa yang dikenali dengan niat. Jika di lihat dari sudut perubatan kerosakan hati boleh membawa maut, manakal di dalam Islam kerosakan niat di dalam hati boleh menyebabkan rosak amalan. Niat yang lahir di dalam hati menjadikan setiap amalan mereka akan dinilai sama ada diterima Allah s.w.t atau pun tidak. Imam As-Syafie mengatakan perkara yang melibatkan niat mencakupi sehingga 70 bab ilmu.

Hal ini menunjukkan bahawa setiap manusia mempunyai dua jenis iaitu hati yang dapat dilihat dengan mata kasar dan yang kedua adalah hati yang tidak lapat dilihat dengan mata kasar ataupun dikenali sebagai hati maknawi. Di dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud : Tidakkah engkau mengetahui, bahawa di dalam jasad terdapat seketul darah, apabila ia baik, maka akan baiklah seluruh jasad, apabila ia rosak, maka akan rosaklah seluruh jasad, tidakkah kamu mengetahui bahawa ia adalah hati (riwayat bukhari dan muslim). Di dalam hadis ini, menurut Imam An-Nawawi yang dimaksudkan dengan hati adalah hati maknawi iaitu hati yang terkandung di dalamnya niat-niat atau sifat-sifat yang tidak diketahui oleh manusia kecuali Allah s.w.t sahaja. Hati yang mana berperanan untuk menentukan sama ada amalan seseorang itu mendapat pahala atau dosa. Hati yang sentiasa mengigati Allah s.w.t adalah hati yang mendapat kesejahteraan Allah s.w.t.

Memiliki hati yang sejahtera atau di sebut di dalam al-quran sebagai qalb saleem adalah tanda orang-orang yang berjaya di dunia dan berjaya di akhirat. Sepertimana firman Allah s.w.t yang bermaksud : : ’Kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera’[Surah Al-Syu’ara’:89]. Golongan yang hadapkan oleh Allah s.w.t dengan hati yang sejahtera di hari pembalasan nanti adalah golongan yang akan terselamat dari siksaan api neraka. Untuk memperolehi hati yang sejahtera Ibn al-Mulqin As-Syafie menyatakan bahawa : terdapat 5 perkara yang perlu dilakukan untuk memelihara hati supaya sejahtera iaitu membaca AL-Quran dan memahaminya, mengosongkan perut, beribadah di malam hari, segera memohon kepada Allah s.w.t ketika sakit dan mendampingi orang-orang soleh.

Al-Quran adalah ubat kepada penyakit hati ini dijelaskan di dalam al-Quran seperti mana firman Allah s.w.t yang bermaksud : dan diturunkan bersama al-Quran penawar dan rahmat bagi orang-orang mukmun ( isra’: 82 ). Al-Quran bukan sekadar penawar bagi penyakit hati, malah al-quran juga mampu untuk menyembuhkan penyakit-penyakit jasmani. Selain dari membaca al-Quran, mendengar al-Quran juga mampun membuatkan seseorang itu mengubati penyakit hati ini, ini adalah kerana al-Quran itu keseluruhannya adalah mukjizat termasuk mendengar al-Quran. Ini dibuktikan melalui firman Allah s.w.t yang bermaksud : dan mereka ( orang-orang kafir ) berkata, janganlah kamu mendengar bacaan al-Quran, dikhuatiri ianya mampu menguasai hati kamu ( fussilat : 26). Ayat ini menjelaskan bahawa katika awal penyebaran Islam, orang kafir Qurais dilarang mendengar al-quran, kerana dikhuatiri mampu mempengaruhi hati-hati mereka. Justeru itu tidak mustahil kepada kita bahawa, al-Quran adalah ubat yang paling mujarab untuk menghilangkan penyakit-penyakit hati yang bersarang di jiwa kita. Apabila hilang penyakit tersebut maka akan terjalin kasih sayang yang mampu menguatkan lagi ukhuah orang Islam.
Amalan berpuasa juga merupakan cara untuk merawat hati-hati yang sakit. Kebiasaannya perasangka yang tidak baik di dalam jiwa kita menyebabkan datang penyakit hati. Manakala prangsangka pula disebabkan oleh kegagalan kita untuk menguasai nafsu-nafsu yang lebih membawa kepada keburukan. Apabila kita melakukan amalan berpuasa, secara tidak langsung sebenarnya menyekat penguasaan nafsu terhadap diri kira. Apabila hati berjaya dikuasai oleh akal yang lebih membawa ke arah kebaikan, maka mudah untuk menempatkan iman di hati. Selain daripada mensucikan hati, menuruh Imam An-Nawawi berpuasa juga mampu meninggikan kedudukan di sisi Allah serta memberi kesihatan yang baik kepada jasad selain mendapat keredaan Allah s.w.t.
Melakukan ibadah di malam hari juga merupakan cara untuk memelihara hati. Ini kerana apabila ibadah dilakukan di malam hari kebiasaannya ianya tidak dilihat oleh orang lain. Manusia kebiasaannya akan merasa bangga apabila melakukan sesuatu, bangga merupa syirik kecil yang menghapuskan setiap kebajikan yang kita lakukan dan merosakkan hati, tetapi jika ibadah dilakukan di malam hari, hanya Allah s.w.t yang mengetahui ibadah tersebut tanpa diketahui oleh orang lain.. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : Sebaik-baik solat setelah solat fardu adalah solat di malam hari ( Riwayat Muslim ). Allah s.w.t juga memberi ganjaran yang baik kepada orang mendirikan solat di malam hari seperti mana sabda nabi s.a.w yang bermaksud : Wahai manusia dirikanlah solat di malam hari ketika manusia sedang tidur, maka kamu akan memperolehi syurga ( Riwayat Tarmizi ).
Amalan seterusnya yang mampu memelihara hati dari penyakit-penyakit yang merosakkan iman adalah bersegera memohon perlindungan dari allah s.w.t andai ditimpa sesuatu musibah sepeprti sakit, sihir dan sebagainya. Apa yang dapat dikatakan kebanyakan manusia tidak bergantung kepada Allah s.w.t sepenuhnya, ini kerana kebayakkan manusia apabila ditimpa sesuatu penyakit terlupa memohon pertolongan dari Allah s.w.t sebaliknya mencari ubatan atau tabib-tabib untuk rawatan. Sepatutnya kita memohon kepada allah s.w.t terlebih dahulu sebelum disusuli dengan usaha-usaha yang lain. Manakala amalan yang terakhir sekali menurut Ibn al- Mulqin as-Syafie adalah memperbayakan berdamping dengan orang-orang soleh, ini kerana golongan-golongan ini sering mengingatkan kita tentang nikmat dunia yang sementara, peringatan tersebut mampu membuatkan hati kita tidak mencintai dunia, sebaliknya sentiasa akan mengigati akan akhirat. Rasulullah s.a.w juga bersabda yang bermaksud : perumpamaan orang yang bersahabat dengan orang soleh dan orang jahat adalah umpama pembawa wangian musk dan alat meniup dapur tukang besi. Orang yang membawa minyak wangi sama ada menberika atau menyuruh kamu menjualnya nescaya kamu akan mendapat bau yang wangi, mana kala alat meniup dapur tukang besi pula mungkin akan membakar pakaian mu, selain kamu mendapat bau yang kurang enak (Mutafaqu’ alai).

Apabila kita melakukan amalan-amalan seperti yang disebutkan di atas, maka hati kita akan terjaga dari penyakit-penyakit hati yang merosakan keimanan umat islam pada masa kini. Apabila semua hati orang Islam terpelihara dari unsur-unsur kejahatan, maka akan wujudlah kekuatan seperti zaman kegemilangan Islam terdahulu. Sama- samalah kita berusaha untuk melakukan amalan tersebut bagi mencapai kegemilangan umat Islam.